FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/09/2017

Påverkas bodelning av bilköp under pågående skilsmässa?

Jag har lämnat in ansökan om skilsmässa. Maken skriver inte på. Bilen som köptes till mig (men maken står som ägare) tog han nycklarna ifrån mig när jag flyttade ut. Kan jag köpa mig en bil under pågående skilsmässa utan att det påverkar? Behöver kunna ta mig till jobbet. Bodelning ska ske med jurist.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall ett nytt bilköp under pågående skilsmässa påverkar er bodelning.

Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad (skilsmässa) väcktes. Det innebär att eftersom du köper en ny bil under pågående skilsmässa, dvs. efter att talan om äktenskapsskillnad väcktes, så kommer din nya bil inte att ingå i bodelningen. Detta framgår av 9 kapitlet 2 § 1 st. Äktenskapsbalken.

En ny bil i detta fall påverkar alltså inte er bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare