FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/11/2018

Påverkar otrohet utgången av en bodelning?

Vi varit gifta sig 18år och vi ska skilja sig man jag varit otrogen!! Han säg till mig jag får ingenting från bodelningen?

Mvh

J

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Hur går en bodelning till?

Enligt äktenskapsbalken så ska en bodelning ske när ett äktenskap tar slut. I bodelningen ska all egendom som makarna äger ingå om egendomen inte klassificeras som så kallad enskild egendom. Egendom kan vara enskild antingen om makarna har ingått ett äktenskapsförord. Egendom som en make tar emot som gåva, ärver eller får genom testamente är också enskild om det har ställts upp ett villkor om det av den som egendomen kom från.

När bodelningen sker ska som sagt allt som inte är enskild egendom ingå. Det sammanlagda värdet av bägge makarnas egendom läggs ihop och delas sedan lika. Detta innebär att den med mer egendom innan bodelningen kommer att förlora lite och den med mindre egendom kommer att vinna lite på bodelningen.

Spelar otrohet roll för bodelningen?

Det finns en särskild möjlighet till jämkning av bodelning (12 kap. 1 §). Innebörden av jämkning är att den maken med mer egendom innan bodelningen inte behöver lämna ifrån sig fullt så mycket som annars skulle ha skett. Hänsyn tas då till äktenskapets längd, makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt. Att det har förekommit otrohet är dock typiskt sett ingen sådan omständighet som spelar roll för jämkningen. Någon annan regel som tar hänsyn till otrohet finns inte.

Slutsatsen är alltså att din otrohet inte har någon inverkan på bodelningen. Om det finns äktenskapsförord eller andra villkor som gör viss egendom till enskild egendom så har detta däremot effekt.

Hoppas detta besvarar din fråga

Lawline RådgivareRådgivare