Förtal och integritetskränkande användning av bilder

Hej! Min bästa väninna träffade en kort tid en man på internet för ca 1,5år sedan. Han krävde naken och strippbilder på henne under den tiden de hade en relation vilket hon motvilligt ändå skickade. När de träffades utövade han psykisk press att få spela in när de hade sex. Hon gick med på det av rädsla men planerade hela tiden att ta sig hem därifrån. Det gjorde hon och bröt upp med mannen hemma på säker mark. Hon bad honom att radera alla bilder och berättade i mailform att dessa bilder inte känns bra att ta och varit ömsesidiga samt att han inte under några omständigheter har tillåtelse att sprida varken bilder el film. Mannen blir arg men svarar inte på frågan. Efter återupå repas ställd fråga ännu inget svar.

Vad gäller om mannen sprider bilderna?

Tex säljer de till en porrsida?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Brott

I vissa fall kan användning av bilder vara integritetskränkande för den berörda personen och fråga om en brottslig handling, såsom förtal (5 kap. 1 § brottsbalken). Förtal innebär att någon lämnar uppgift om annan som är ägnad att utsätta denna för andras missaktning utan att det varit försvarligt. Uppgiftslämnandet kan exempelvis ske genom bildvisning. Det är själva spridandet som är den brottsliga handlingen.

Andras missaktning och oförsvarlighet

Det räcker med att det funnits en risk för att den berörde under de föreliggande omständigheterna skulle utsättas för andras missaktning. Uppgifterna ska vara negativa eller av nedsättande karaktär och det avgörs utifrån den kränktes och dennes omgivnings synvinkel. Bilderna här är av sexuell karaktär. Det kan leta till det felaktiga intrycket att din vän inte haft något emot att han har bilderna och att de visas för andra. Den målade bilden av henne kan anses vara nedsättande när uppgifterna lämnas i en integritetskränkande form. Det kan inte anses vara försvarligt att visa nakenbilder på sina ex till andra utan lov. Han kan då göra sig skyldig till förtal.

Spridning

Den som visar bilder på en enskild person för andra har därigenom lämnat uppgifter. Spridningen är alltså den brottsliga handlingen. Om han överlåter bilderna eller ens visar de för andra, kan det vara fråga om en brottslig handling i form av förtal.

Din väns fall

Eftersom han enligt er utövat psykisk press för att få bilderna och inte svarar på förfrågan om att han raderar bilderna så har hon rätteligen känt viss obehag samt kränkning och en rädsla för att dessa ska spridas vidare. Om hon visar att han genom utövning av psykisk press eller annan tvång fått tag i bilderna, kan det röra sig om brottet olaga tvång enligt 4 kap. 4 § brottsbalken. Om han säljer eller överlåter de integritetskränkande bilderna har han gjort sig skyldig till förtal.

Tillvägagångssätt

Förtalsbrott väcks normalt genom enskilt åtal och är alltså ett så kallat målsägandebrott. En jurist kan på uppdrag av en klient undersöka om någon gjort sig skyldig till något brott. Hemförsäkringar ersätter många gånger en försäkringstagarens rättsliga kostnader såsom arvode för en jurist. I vissa allvarliga fall kan även åklagare väcka åtal.

Ni är också välkomna att ringa oss på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16) om ni undrar över något mer eller vill boka möte med en av våra jurister!

Hoppas du fick svar på din fråga och att det löser sig

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare