Parkeringsböter - tiometersregeln

Hej, jag har fått en bot för att ha parkerat för nära en korsning. På boten så står det "6,5 meter", bilden som skickats med visar att bilen står med ändan precis framför en vit linje som ska symbolisera 10-meters gränsen. Jag har ställt frågan till polisen om 6,5 meter avser bilens (frontens) avstånd till korsningen, vilket de vägrar svara på. Om det är så skulle det betyda att min bil är 3,5 meter lång, vilket den absolut inte är. Min fråga till er är om ni vet vad denna avståndsangivelse borde avse, samt om det går att överklaga boten om det är som jag tror och detta avstånd då är felaktigt?

Lawline svarar

Hej Carolina, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag har förstått dig rätt så handlar det om att du ålagts en felparkeringsavgift för att ha parkerat i strid med den så kallade tiometersregeln i 3 kap. 53 § 1 st. 2 p. trafikförordningen. Avståndsangivelsen innebär att hela bilen ska vara ''utanför'' det området. Det går självklart att överklaga parkeringsböterna. Så att om det är så att din bil har varit ''innanför'' 10-meters gränsen så behöver det inte alltid betyda att det är en felaktig parkering.

Det kan vara så att det finns lokala föreskrifter som möjliggör detta och det finns praxis (praxis är rättsliga avgöranden) på detta ifrån tingsrätten och hovrätten.

Så en rekommendation skulle vara att du kontaktar gatukontoret eller trafikkontoret i din kommun om du vill veta vilka lokala trafikföreskrifter som gäller i kommunen och hör med dom om det finns någon sådan föreskrift vid den aktuella korsningen.

Jag bifogar en länk så kan du läsa en kortare artikel om fallet men jag bifogar även en länk till transportstyrelsen där man kan söka efter lokala föreskrifter. Det kan vara så att du har liknande omständigheter och då kan det definitivt vara aktuellt att pröva ärendet.

(http://www.dagensjuridik.se/2010/12/straffrattsprofessor-fick-ratt-om-parkeringsavgift)

(https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/defaultstfs.aspx)

Jag hoppas att ovanstående besvarade din fråga. Har du fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att höra av dig. Ett stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare