FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/07/2017

Pappan vägrar att betala underhåll.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_hos_dig/underhallsstod_nar_barnet_bor_hos_digHej!

Mina 2 barn 5 och 6år gamla började bo mer hos mig som är boendeförälder från 1/7.

De kommer att bo hos mig 9 dagar varannan vecka. Dvs pappan kommer att ha dem ca 130 dagar om året och jag 234 dagar.

Vad gäller?

Vi hade en privat överenskommelse om underhåll samt avdrag för umgänge. Nu vägrar pappan betala.

Har jag rätt till underhåll? Underhållsstöd?

Ska pappan fortfarande ha rätt till 50% av barnbidraget?

Mvh Ann-Sofie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla frågor som rör umgänge, underhåll, boende och liknande kan föräldrarna komma överens om via ett skriftligt avtal som är godkänt hos t.ex. familjerätten, eller om det är fastställt i en dom. Om ni redan har ett sådant avtal så är det alltså vad som står i det som gäller, du bör då kontakta ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig att gå vidare i processen om pappan vägrar att betala enligt avtalet.

Om ni däremot inte har skrivit ett sådant avtal så skulle jag råda er att försöka nå en skriftlig överenskommelse hos familjerätten som är juridiskt bindande, och fungerar inte det så återstår även då att anlita ett juridiskt ombud för att försöka få saken fastställd i domstol. Om du vill kontakta ett juridiskt ombud från oss på Lawline kan du göra det här!

Slutligen så är ett alternativ att söka om underhållsstöd hos Försäkringskassan, det kan vara ett lättare alternativ om man vill försöka undvika en tvist i domstol. Om du är intresserad av att läsa mer om underhållsstöd och hur man ansöker så kan du göra det här!

Hoppas att svaret hjälpte dig och att allt går väl!

Rickard EssungRådgivare