FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/09/2018

Pappan till sonen påstår att han inte behöver betala underhåll pga gemensam vårdnad - stämmer det?

Hej, min son bodde 2017 3/4 av tiden hos mig och 1/4 hos sin pappa och nu under 2018 4/5 delar hos mig och 1/5 hos sin pappa. Vi har gemensam vårdnad... vi delar på barnbidraget...

Jag betalar alla utgifter för sonen trots delad vårdnad. Mobil, scouter, försäkringar, fritidsklubben, idrott, inköp jackor, skor dvs ytterkläder, alla fickpengar vid aktiviteter med kompisar, appar för lärande, resor, mat läkarbesök mm.

Under tidigare år har hans far fört över en summa till mig när jag gjort anspråk för de gemensamma utgifterna. Men sen 2016 har han inte fört över något alls. Jag har flera gånger påpekat att han torde betala visst underhåll. Till saken hör också att han tjänar betydligt mer och jag har varit sjukskriven sen början av 2016.

Sonens far påstår att gemensam vårdnad innebär att jag inte har rätt till något, men jag tror han har fel. Till att börja med är han väl skyldig att bidra till de gemensamma kostnaderna för försäkringar, skola mm? Men är det inte också så att ett visst underhåll borde utgå?

Mycket tacksam för klargörande i detta då jag misstänker att jag bör gå vidare i frågan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsskyldighet baseras på "varaktigt boende" och inte vårdnad
En förälder är skyldig att betala underhåll om denne inte "varaktigt bor" tillsammans med barnet (7 kap. 2 § föräldrabalken). Vid bedömningen av huruvida barnet bor varaktigt hos föräldern eller inte tar man bland annat hänsyn till folkbokföringen, var barnet har de flesta av dess tillhörigheter samt var barnet för det mesta bor någonstans. Till exempel har ett barn som spenderat en tredjedel av sin tid hos en förälder inte ansetts varaktigt bo där (se rättsfallet NJA 1998 s. 267). Som underhållsskyldig förälder har man däremot i vissa fall rätt till avdrag på underhållsbeloppet när barnet bor hos en under kortare perioder (7 kap. 4 § föräldrabalken).

Men underhållsskyldighet kan även föreligga när barn har så kallat växelvis boende hos båda föräldrarna. Högsta Domstolen har nämligen slagit fast att barnet har rätt till en liknande ekonomisk standard som om föräldrarna inte vore skilda, och att levnadsstandarden därmed inte ska skilja sig så mycket åt mellan barnets båda hem. Detta förutsätter dock att den ena föräldern har det bättre ekonomiskt ställt än den andra (se rättsfallet NJA 2013 s. 955).

Är man tvungen att bidra till gemensamma kostnader utöver underhållet?
Poängen med underhållet är just att säkerställa att den ena föräldern bidrar till barnets uppehälle som om denne vore boendeförälder. Vid fastställandet av underhållsbidragets storlek tar man hänsyn till både barnets behov och den andre förälderns förmåga att betala (7 kap. 1 § föräldrabalken). Underhållet ska alltså fylla den funktionen att föräldern ska bidra till barnets försörjning i den utsträckning man kan förvänta sig av en förälder. Svaret är alltså nej.

Sammanfattning
Underhållsskyldighet har ingenting att göra med vem som har gemensam vårdnad, utan utgår snarare från vem barnet varaktigt bor hos. Fadern är dock i det här fallet skyldig att betala underhåll oavsett om han anses vara boendeförälder eller inte, just eftersom han tjänar betydligt mer än dig. Han har däremot ingen juridisk skyldighet att bidra till kostnader utöver underhållsbidraget, eftersom det är just det som är poängen med underhållet - att han ska bidra med vad som rimligen kan förväntas av honom.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare