Påminnelseavgift

Få ett företag tar ut en påminnelseavgift på en faktura även om det inte har gått 30 dagar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om ett företag får ta ut en avgift för betalningspåminnelse innan 30 dagar har passerat efter förfallodatumet.

Påminnelseavgiften ska täcka den administrationskostnad företaget haft för att skicka ut betalningspåminnelsen. I lagen regleras inte avgifter för fakturering utan måste regleras genom överenskommelser mellan parterna. Vanligtvis kan sådana bestämmelser tas in i offerter, avtal, orderbekräftelser eller liknande.

När du talar om en 30 dagars gräns tänker du möjligen på dröjsmålsränta. Dröjsmålsränta är inte detsamma som påminnelseavgift. Det är en ränteavgift motsvarande en procentsats av fakturabeloppet som företaget får ta ut tidigast 30 dagar efter förfallodatumet förutsatt att konsumenten har meddelats om detta senast 30 dagar i tidigare, se 8§ konsumentkreditlagen.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skriva i kommentarsfältet så kan jag försöka förklara ytterligare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare