Påkörd hund - vems ansvar?

För 2 veckor sen när min man åkte hem från jobbet en fredagskväll(regnade) så körde han på ett djur. Han visste inte om det va en hund eller en varg. Men till slut så fick vi veta att det va en hund som han körde på. Polisen sa att min man behöver inte känna att det va hans fel . Att det är hundägarens fel och min man ska inte bli ersättnings skyldig till detta. Men nu ikväll så fick min man ett sms av hundägaren som säger att om min man kan kolla på sin bilförsäkring om han har nån ersättning och om han har det så skulle hundägaren betala självrisken för det hade nåt försäkringsbolag sagt . För denna hundägare har visst inte nån hundförsäkring på hunden och han vill ha tillbaka lite pengar som han va tvungen att lägga ut på sin hund. Men har hundägaren rätt att göra eller begära detta av min man fast detta inte va min mans fel och polisen sa att min man har rätt att begära ersättning av hundägaren om det vart skador på bilen. Men det gjorde han inte. Han vart glad av att hunden klarade sig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En hundägare har ett strikt ansvar för sin hund enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150). Det är riktigt att din man inte är ersättningsskyldig för att ha kört på en hund som vistats på en bilväg. Han har ingen skyldighet att utnyttja sin egen bilförsäkring för att täcka de kostnader som hundägaren förlorat på grund av avsaknad av hundförsäkring. Det är emellertid möjligt att göra en sådan överenskommelse med hundägaren om båda så önskar.

Angående eventuella skador på bilen är det korrekt att dessa kan krävas av hundägaren enligt 2:1 skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K3). Genom bristande tillsyn har hundägaren genom vårdslöshet vållat sakskadan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare