FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/11/2014

Påföljdsval vid inbrott – grov stöld

Hej! Jag är dömd sedan tidigare för misshandel och olovlig körning. För ca 1 år sedan så var jag på en fest ute på glesbygden där jag och en tjej beslutade oss för att "palla" äpplen som i sin tur slutade med att jag slog in en fönsterruta på ett ruckligt fritidshus, väl där inne hittade vi en flaska vin som vi drack ur och sedan begav oss därifrån. Jag lämnade mitt DNA på vinglaset och nu är det rättsliga igång. Jag har erkänt allt och är villig att betala självrisken för fönstret, vinet osv. men sen fick jag hem ett brev för några dagar sedan där stölden nu heter grov stöld och att en åklagare skall prova detta i rätten. Jag skulle bli medelad om jag ska infinna mig alternativt vara med på telefon. En polis ringde till mig några dagar före brevet och berättade att det hade ändrats från stöld till grov stöld men han sa att det bara var en sakfråga. Betyder detta att jag kan vänta mig ett fängelsestraff? Eller vad kan jag vänta mig?

Lawline svarar

Hej!

Stöld respektive grov stöld regleras i BrB 8 kap. 1 och 4 §§. Även om det kan verka som att fängelse ska följa oberoende av vilket brott du (eventuellt) döms för är det inte så. Av 30 kap. 4 § följer nämligen att rätten särskilt ska fästa uppmärksamhet vid sådana omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Därmed avses villkorlig dom eller skyddstillsyn

Omständigheter som kan bryta denna presumtion mot fängelse är

Brottslighetens straffvärdeBrottslighetens artÅterfall

Av din redogörelse för händelseförloppet vill jag våga påstå att straffvärdet borde ligga mot minimigränsen för grov stöld (om det nu är vad du döms för) vilket är 6 månader. För att straffvärdet ska anses bryta presumtionen brukar 1 år anges som riktpunkt vilket även följs i praxis. Stöld är normalt inte heller att se som ett artbrott även om det skett i vissa fall (se t.ex. NJA 2009 s. 559 ang. fickstöld).

Med hänsyn till att de brott du uppger dig tidigare ha begått inte är likartade (de tidigare brotten är inga tillgreppsbrott) verkar det inte som presumtionen mot fängelse bryts. I så fall kan du vänta dig villkorlig dom eller skyddstillsyn. Då du har begått brottslighet tidigare ligger skyddstillsyn något närmare till hands. Skyddstillsyn sträcker sig över 3 år (BrB 28 kap. 4 §).

Av det du berättat är alltså min uppfattning att du kommer dömas till skyddstillsyn eller möjligtvis villkorlig dom.

Lawline RådgivareRådgivare