FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/05/2018

Påföljder vid rattfylleri

Jag tog på min klass 2 moped och polisen uppmätte 0,37 mg/l alkohol i min utandning. Nu har mitt körkort skickats till transportstyrelsen för prövning. Vilka påföljder tror ni att jag kan förvänta mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Det du med största sannolikhet gjort dig skyldig till är brott mot trafikbrottslagen (TBL). Jag utgår från att ditt rattfylleri-brott inte är grovt, och du kan då komma att dömas till ansvar enligt 4 § TBL. Straffskalan här går mellan böter och fängelse i högst sex månader. Vad du får för påföljd påverkas av en rad olika omständigheter. Bland annat spelar sådant som ålder, tidigare brottslighet och omständigheterna vid gärningstillfället roll. Det kan dock poängteras att fängelse inte nödvändigtvis måste dömas ut bara för att det står i straffskalan. Det finns en rad andra påföljder som i regel ska väljas före fängelse, såsom villkorlig dom eller skyddstillsyn. Jag kan inte närmare säga vilken påföljd du kommer få, eftersom detta bestäms av domstolen efter beaktande av omständigheterna i just ditt fall samt efter att de tittat på din personalia. Vad gäller ditt körkort kan sägas att det är Transportstyrelsen som, efter det att polisen skickat in ditt körkort dit, prövar om körkortet ska återkallas eller lämnas tillbaka till dig. Om det återkallas kommer Transportstyrelsen bestämma en spärrtid på ditt körkort, och spärrtiden kan vara från 1 till 36 månader. Antalet månader beror på det brott du gjort dig skyldig till, tidigare trafikbrottslighet och ditt behov av körkort. Du kan dock ansöka om villkor om alkolås på ditt körkort, vilket du gör till Transportstyrelsen. Ett sådant villkor gäller då i två år.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare