FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/10/2018

Påföljd vid stöld - böter, fängelse, fotboja

Hej!

Blev påkommen av väktare för stöld på varor för ca 1500kr i ena butiken och en vara på 89kr i andra idag.

Blev förhörd av polis osv. Detta var mitt första brott och jag var ärlig under förhöret, men könner mej fortfarande i chock över vad jag har gjort.

Jag undrar nu vad som kommer hända?

Kommer jag få fängelse?

Jag berättade om min mans och min ekonomi med höga skulder och att han jobba 3 jobb bara för att få de att gå runt, min sjukskrivning sen 4 år tillbaka pga djup depression , grov ångest och självmordstankar.

Vi har 2 barn på 7 och 3 år.

Jag vill inte hamna i fängelse varken 2 veckor eller 6 månader!

Vad ska jag göra??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med vill jag bara säga att det alltid är svårt att uttala sig om vad de exakta påföljderna kommer bli, då det beror på alla omständigheter i varje enskilt fall.

När det gäller brott så regleras de i brottsbalken, BrB. Stöld, rån mm återfinns i 8 kap. BrB. I ditt fall är det fråga om stöld enligt 8 kap. 1 § BrB (ringa stöld/snatteri vs stöld går vid beloppet 1000 kr). Där står det att "den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.". Det innebär att straffskalan inte innehåller böter och domstolen får därför inte utdöma ett lägre straff än vad som anges i lag för just det brottet (man har alltså bara att förhålla sig till straff gällande fängelse). För att man ska anses ha "gjort rätt för sig" ska man "sitta av" straffet i Kriminalvårdens regi dvs i fängelse – om inte annat är särskilt föreskrivet (26 kap. 5 § BrB).

Ett undantag finns alltså från denna regel som innebär att man kan använda sig av elektronisk kontroll (i vanligt tal fotboja) i fall där fängelse utdömts i högst 6 månader, se 1 § i lag (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll.I så fall behöver du inte tas in i anstalt för verkställighet (dvs i fängelse).

Sammanfattning
Under förutsättning att din påföljd blir max 6 månader har du möjlighet att ansöka om fotboja – detta är dock något som du själv måste göra. Det finns dock vissa undantag från när detta inte beviljas t.ex. om du tidigare begått brott och fått fotboja inom en period av 3 år.

Jag vill dock understryka att det är omöjligt att veta vilken påföljd som domstolen kommer bestämma i det enskilda fallet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare