FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/07/2014

Påföljd vid snatteri

Hej! Har en vän som har blivit stämd o kallad till tingsrätten ang snatteri. Han har snattat för 425kr ( matvaror). Vad innebär detta för honom? Kommer han hamna i fängelse? Han är 34 år gammal, har familj med barn. Han har bet böter för mild misshandel år 1999. Kommer det bara innebära samtal i tingsrätten och böter tilldelas? Kommer det finnas fler i salen än de som ska vittna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Brottet snatteri regleras i 8 kapitlet 2 § Brottsbalken och kan ge ett straff som varierar från böter upp till sex månaders fängelse.

Med största sannolikhet kommer din vän att bli dömd till att betala dagsböter. Det faktum att din vän blivit dömd för ringa misshandel 1999 bör inte förändra detta, då brottet begicks för över 10 år sedan och det är ett helt annat typ av brott än snatteri.

Då din vän blivit stämd till tingsrätten så innebär detta att en huvudförhandling kommer att hållas, det vill säga en rättegång. En utförlig beskrivning av hur en huvudförhandling går till i ett brottmål där åklagaren har väckt åtal finns i 46 kapitlet 1 och 6-10 §§ Rättegångsbalken.

En huvudförhandling ska enligt 5 kapitlet 1 § Rättegångsbalken5 kapitlet 1 § Rättegångsbalken som huvudregel vara offentlig, det vill säga vem som helst får gå på en huvudförhandling. Undantag från denna regel finns dock. Då det rör sig om snatteri har jag emellertid svårt att tro att något av undantagen är tillämpliga. Det kan därför vara bra för din vän att ställa in sig på att någon utomstående kan komma att närvara vid huvudförhandlingen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare