Påföljd vid ringa stöld av 13-åring

Hej! Jag är 13 år gammal och pga grupptryck och dumt beteende blev jag tagen för ringa stöld för ungefär en månad sen. Priset av varorna jag tog var ca 10kr, blev tagen av civilväktare när jag lämnade butiken och har oroat mig över detta sen det hände. Ska på ett möte med mina föräldrar på Soc nu i veckan. Vad är konsekvenserna för mitt brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Först vill jag säga att jag inte tror att du har något att oroa dig för, eftersom du är ett barn och 10 kr är väldigt lite pengar. Jag ska dock göra mitt bästa för att förklara hur lagen ser ut och varför jag inte tror att du kommer hamna i någon större knipa, så länge du inte tar något igen.

Att ta saker för ett värde av 10 kr räknas som ringa stöld, vilket fram till i år kallades för snatteri istället. Eftersom du är under 15 år gammal kan du dock inte dömas till straff eller böter, även om du gjort något som man inte får enligt lagen. Reglerna hittar du här och här.

Utifrån vad du skriver verkar det inte som att någon har väckt åtal i domstol – utan enbart att du ska på ett möte hos socialtjänsten. Socialtjänsten kan inte döma dig för ett brott, utan deras uppgift är att hjälpa barn att växa upp i en trygg miljö.

Utifrån vad du skriver i din fråga tror jag alltså inte att du har så mycket att oroa dig för.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare