FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder01/04/2015

Påföljd för våld mot tjänsteman?

vad får man för straff för försök till grovt våld mot tjänsteman?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det finns i och för sig inget "eget" brott som heter grovt våld mot tjänsteman, utan även grova situationer faller under "vanligt" våld mot tjänsteman (17 kap. 1 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700). Förutsatt att brottet verkligen är ganska grovt, kan man dömas till fängelse i upp till fyra år.

Det krävs dock ganska mycket för att man verkligen skall få fängelse. I princip måste det vara ett ganska omfattande våld för att brottet skall vara så allvarligt att man kan vara säker på fängelse. Det kan också spela in vilken typ av tjänsteman det rör sig om; ju viktigare "tjänsteåtgärden" är, desto allvarligare blir brottet. Vanligt är dock att man döms till villkorlig dom eller skyddstillsyn. Om brottet var väldigt allvarligt, väldigt grovt, är dock fängelse knappast uteslutet.

Villkorlig dom

Döms man till villkorlig dom får man oftast även böter vid sidan av, men den villkorliga domen i sig innebär i praktiken ingenting annat än att man kan dömas hårdare om man begår ett nytt brott. Villkorlig dom brukar man kunna få om man inte har dömts för brott förut.

Skyddstillsyn

Har man begått brott tidigare, eller har man till exempel psykiska problem, kan det bli fråga om skyddstillsyn. Även vid skyddstillsyn kan man dömas till böter vid sidan av, men det behövs oftast inte om det inte var ett ganska allvarligt brott. Har man blivit dömd till skyddstillsyn, kommer man att hållas under viss övervakning från Kriminalvården men behöver inte tas in i fängelse eller något sådant.

Samhällstjänst

Även om villkorlig dom eller skyddstillsyn inte riktigt "räcker till", kan man slippa fängelse genom att samhällstjänst döms ut vid sidan av den villkorliga domen eller skyddstillsynen. Därmed kan man komma undan fängelse även vid ganska grova brott.

Sammanfattningsvis går det inte riktigt att svara på frågan utan att veta mer om brottet i det konkreta fallet, men det finns alltså omfattande möjligheter att slippa undan fängelse trots att man enligt lagen skall dömas till "fängelse i upp till fyra år". De faktorer som spelar in mest torde vara om man har dömts för brott tidigare, hur allvarligt våldet och brottet i övrigt var, vilken typ av tjänsteman det rörde sig om och dylikt.

Hoppas att du fick ett någorlunda svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare