FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/06/2018

Påföljd för två fall av grovt rattfylleri m.m

Vilket straff är troligt?

Min man har haft rättegång gällande två grova rattfyllor, en grov vårdslöshet i trafik och en olovlig körning. Finns i brottsregistret på 15 punkter. Hade villkorlig dom då detta hände (vapenbrott, hemfridsbrott). Har under senaste året gått på frivården, gjort slumpmässiga drogtester som alla varit negativa och dessutom genomgått en ettårig behandling (beroende). Han har dessutom påbörjat och snart avslutat en utbildning till cncoperatör.

Frivården tycker han är lämplig för samhällstjänst medan åklagaren yrkar på fängelse.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar att utgå från att din man döms för alla de brott som han åtalats för. I så fall har han gjort sig skyldig till:

-två fall av grovt rattfylleri (4 a § trafikbrottslagen). Grovt rattfylleri kan resultera i fängelse högst två år. Minimum är fängelse i 14 dagar, vilket följer av 26 kap. 1 brottsbalken.

-grov vårdslöshet i trafik (1 § andra stycket trafikbrottslagen). Grov vårdslöshet i trafik kan resultera i fängelse i högst två år. Minimum är fängelse i 14 dagar, vilket följer av 26 kap. 1 brottsbalken.

-olovlig körning (3 § trafikbrottslagen). Olovlig körning kan resultera i böter.

Konstruktion av straffskalan för gärningarna

En person som döms för flera brott döms som huvudregel till en för brotten gemensam påföljd (30 kap. 3 § första stycket brottsbalken). Något undantag från denna huvudregel är inte aktuellt i det här fallet.

Straffskalan vid flerfaldig brottslighet bestäms i enlighet med 26 kap. 2 § brottsbalken. Minimum på straffskalan får inte sättas lägre än det brott som har högst minimum. Maximum på straffskalan får inte överstiga de högsta straffen sammanlagda med varandra.

Dessutom får maximum på straffskalan inte heller överstiga det svåraste straffet med mer än ett år om det svåraste straffet är kortare än fängelse i fyra år, vilket är fallet här.

I det aktuella fallet blir den gemensamma straffskalan därför fängelse i 14 dagar- 3 år.

Fastställande av straffvärdet

När domstolen har konstruerat straffskalan har den att ta ställning till straffvärdet för gärningarna. Straffvärdet uttrycks antingen i termer av fängelsetid eller antal dagsböter och bestäms i enlighet med 29 kap. 1-3 § brottsbalken. Enkelt uttryckt kan man säga att straffvärdet reflekterar hur allvarlig gärningen är. Domstolen kommer först uppskatta straffvärdet för varje enskild gärning och sedan addera dessa för att få fram ett gemensamt straffvärde.

Med hänsyn till att jag saknar information om omständigheterna kring respektive brott som din man gjort sig skyldig till är det svårt för mig att uppskatta straffvärdet för hans gärningar.

Det är dock praxis att domstolen i sin bedömning av straffvärdet utgår från nedre delen av straffskalan. Enligt min mening skulle därför det gemensamma straffvärdet landa på fängelse i ungefär 2-3 månader. Detta behöver inte nödvändigtvis innebära att påföljden blir fängelse, vilket kommer framgå nedan.

Val av påföljd

I 30 kap. 4 § brottsbalken anges en presumtion mot fängelse som domstolen har att följa. Denna presumtion kan brytas på grund av straffvärdet, brottslighetens art eller återfall i brottslighet. Enligt praxis bryts presumtionen om straffvärdet uppgår till fängelse i tolv månader eller mer, vilket inte är fallet här. Dock anses grovt rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik vara av sådan art att presumtionen kommer brytas på den grunden.

Även om presumtionen mot fängelse bryts innebär inte detta per automatik att din man döms till fängelse. Domstolen ska i detta skede beakta om det finns särskilda skäl för villkorlig dom eller skyddstillsyn (30 kap. 7 § andra stycket brottsbalken och 30 kap. 9 § andra stycket)

Om domstolen anser att särskilda skäl finns kommer din man få:

-villkorlig dom (oftast förenat med samhällstjänst) eller

-skyddstillsyn (oftast förenat med kontraktsvård, samhällstjänst, dagsböter eller fängelse).

Om domstolen inte anser att särskilda skäl finns kommer din man istället dömas till ett kortare fängelsestraff som förmodligen uppgår till 2-3 månader.

Eftersom din man begick dessa brott under tiden han var dömd till villkorlig dom, kommer den villkorliga domen undanröjas enligt 34 kap. 4 § brottsbalken.

Vänligen

Oscar StenmarkRådgivare