FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/08/2018

Påföljd för olovlig körning

Jag blev stoppad av polisen idag för olovlig körning med en 125 kubik scooter på motortrafikled då jag saknar behörighet. Detta har hänt en gång tidigare för 4 år sedan. Jag har behörighet för alla tunga fordon inkl. buss. Vad blir påföljden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har begått olovlig körning av normalgraden

Brottet olovlig körning regleras i 3 § i lagen om straff för vissa trafikbrott. Olovlig körning av normalgraden kan enbart resultera i böter medan grov olovlig körning kan ge fängelse i högst sex månader.

Utifrån den information som du bistått med i din fråga finns det ingenting som tyder på att den olovliga körningen ska betraktas som grov. Istället har du gjort dig skyldig till olovlig körning av normalgraden.

Dagsböter är aktuellt i det här fallet

För brottet olovlig körning är inte en särskild bötesform föreskriven, varför dagsböter ska dömas ut (25 kap. 1 § brottsbalken).

Dagsböter är konstruerade på så sätt att domstolen dels ådömer ett visst antal dagsböter, dels bestämmer hur mycket varje dagsbot ska uppgå till.

Antalet dagsböter har att göra med hur allvarlig gärningen, dvs en gärning som resulterar i 100 dagsböter är mer allvarlig än en gärning som leder till 50 dagsböter. Domstolen får som minst döma ut 30 dagsböter och som mest 150 dagsböter (25 kap. 2 § första stycket brottsbalken).

Storleken på varje dagsbot bestäms med hänsyn till den tilltalades ekonomiska förhållanden. Exempelvis beaktar domstolen dennes inkomst, förmögenhet och eventuell försörjningsskyldighet. Som minst får varje dagsbot uppgå till 50 kronor och som mest till 1000 kronor.

Av rättspraxis följer att olovlig körning allt som oftast resulterar i 30 dagsböter. Hur mycket varje dagsbot kommer uppgå till i ditt fall kan jag dock inte svara på eftersom jag saknar relevant information om dina ekonomiska förhållanden.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare