Påföljd för innehav av 50 gram cannabis

Polisen har hittat cannabis hemma hos mig. Dem är osäkra om det är över eller under 50 gram, jag vet inte heller. Jag är straffad tidigare för 6 punkter, bland annat ringa narkotikabrott. Jag är 22 år. Vad tror ni straffet kan bli i detta fallet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en domstol bestämmer vilket straff som ska följa på en brottslig handling så går den igenom tre steg. Först identifierar domstolen vilket brott det är som begåtts. Sedan bestämmer domstolen hur hårt handlingen i sig förtjänar att bestraffas (straffvärdesbedömning) och sist väljer domstolen, utifrån straffvärdesbedömningen, vilken påföljd brottet ska få.

I ditt fall innebär detta att vi först måste avgöra vilket brott du begått. I vårt fall handlar det om att avgöra om du begått ett narkotikabrott av ringa eller normalgrad. Efter detta avgör vi hur allvarligt brottet är i förhållande till andra brott av samma klassificering (t.ex. är innehav av 150 gram av en substans allvarligare än 50 gram, men båda kan ändå vara narkotikabrott av normalgraden). Sist ska vi välja påföljd, då blir saker som tidigare domar och din ålder aktuellt att beakta. Reglerna vi behöver beakta finns i narkotikastrafflagen (NSL) och brottsbalken (BrB).

Gradindelning av narkotikabrott

Det finns fyra olika grader av narkotikabrott; ringa, av normalgrad, grovt samt synnerligen grovt. Grovt och synnerligen grovt brott blir främst aktuellt när det handlar om organiserad kriminalitet, vilket inget i din fråga tyder på (NJA 2011 s. 357). Ditt fall handlar därför om att dra en gräns mellan det ringa brottet och brottet av normalgrad. Dessa två nivåer regleras i NSL 1-2 §.

Vid bedömningen av ett narkotikabrotts allvarlighet är det främst tre faktorer som är aktuella. Dessa är (i) vad för slags narkotika det handlar om, (ii) hur stor mängd det handlar om och (iii) i vilket syfte narkotikan innehafts. Jag går nedan genom dessa tre bedömningsgrunder.

Vad för slags narkotika det är frågan om

Domstolarna ser olika hårt på olika former av narkotika. Heroin ses som dubbelt så farligt som kokain, som i sin tur ses som fem gånger farligare än amfetamin som i sin tur ses som tio gånger farligare än cannabis (SvJT 2013 s. 12). Innehav av cannabis ses alltså minst allvarligt på.

Hur stor mängd det handlar om

I din fråga säger du att du är osäker på hur mycket cannabis du haft på dig, men nämner att det kan röra sig om omkring 50 gram. Jag kommer därför utgå från att du haft på dig just 50 gram. Vad gäller cannabis så tillämpade domstolarna tidigare en yttre gräns för ringa brott på ungefär 80 gram. För 30 år sedan uttryckte lagstiftaren att denna nivå borde sänkas något (prop. 1992/93:142 s. 16). I ett rättsfall från 1993 sa HD att försök till smuggling av 100 gram cannabis var för stor mängd för att kunna kallas för ett ringa brott (NJA 1993 s. 38).

Min bedömning är att innehav av 50 gram i sig inte bör räcka för att det ska vara fråga om ett brott av normalgraden. Det är helt enkelt för lite. Vi får därför gå vidare och titta på nästa kriterium.

I vad för syfte narkotikan innehafts.

I praktiken finns det två former av innehav. Antingen innehav för eget bruk eller innehav för överlåtelse. Innehav för överlåtelse innebär i stort sett alltid att brottet klassas som av normalgraden medan innehav för eget bruk i stort sett alltid klassas som ringa. Mängden är inte det enda som avgör i vilket syfte åklagare och polis tror du innehaft narkotikan. Innehav av en väldigt stor mängd talar givetvis för att du tänkt sälja vidare det men även andra saker spelar roll. Är det känt sedan tidigare att du överlåtit narkotika? Har polisen konfiskerat till exempel gramvågar och ziplock-påsar från dig? Sådana fynd talar i så fall för att du innehaft cannabis med överlåtelsesyfte. Du nämner dock inget om detta i din fråga och jag utgår därför från att du innehaft cannabis för eget bruk.

Sammanfattning

Du har alltså innehaft 50 gram cannabis för eget bruk. Jag skulle därför tro att domstolen kommer bedöma detta som ett ringa narkotikabrott.

Straffvärdesbedömning

Straffet för ringa narkotika brott är minst böter och högst fängelse i sex månader (NSL 2 §). Att säga exakt hur hårt en handling kommer straffas är alltid vanskligt och det är särskilt svårt när man inte vet alla detaljer. Min bedömning är att innehav av 50 gram cannabis typiskt sett inte leder till en fängelsedom utan istället till ganska dryga böter.

Val av påföljd

Det enda som kan påverka bedömningen i ditt fall är faktumet att du tidigare dömts för ringa narkotikabrott. Att begå samma brott flera gånger leder ofta till att man straffas hårdare och hårdare för varje gång (BrB 29 kap. 4 §). I ditt fall är du tidigare dömd för sex brott, varav i alla fall ett är samma brott som du döms för nu. Det finns därför en risk att domstolen skulle anse att just ditt innehav är värt ett kortare fängelsestraff. Du bör dock veta att korta fängelsestraff avtjänas ganska sällan. Istället döms man ofta till villkorlig dom eller skyddstillsyn. Villkorlig dom kombineras ofta med samhällstjänst medan skyddstillsyn används om domstolen tror att du skulle tjäna något på det. Till exempel om du behöver hjälp med att reda ut personliga och sociala förhållanden eller om du har ett missbruk.

Sammanfattning

Min bedömning är att du kommer dömas för ett ringa narkotikabrott och få böter för detta. Det finns dock, på grund av din tidigare brottslighet, en risk att du istället döms till fängelse. Denna kan göras om till villkorlig dom eller skyddstillsyn om det finns förutsättningar för detta. Att bedöma påföljd är svårt och om du känner att du vill ha mer hjälp kan du boka ett möte med en av oss jurister på Lawline genom att använda länken längst ner i mitt svar.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare