FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/04/2023

Påföljd för brotten vållande till kroppsskada och grovt rattfylleri?

Min sons kompis som är nyss fyllda 18 år, är misstänkt för grovt rattfylleri och vållande till kroppsskada. Vad kan straffet för detta blu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om brott och vilka påföljder som aktualiseras finns i Brottsbalken (BrB). Bestämmelser om trafikbrott är särskilt reglerade i lag om straff för vissa trafikbrott (trafikbrottslagen).

Påföljden för en person som döms för brottet vållande till kroppsskada är böter eller fängelse i högst sex månader (3 kap 8 § BrB). För en person som blir dömd för grovt rattfylleri är påföljden fängelse i högst två år (4 a§ trafikbrottslagen).

Eftersom det är fråga om flera brott, ska rätten döma till en gemensam påföljd för brotten om inget annat är föreskrivet (30 kap 3 § BrB).

Av din fråga framgår att din sons kompis är nyss fyllda 18 år. Det finns vissa särskilda regler för uttömmande av påföljd för unga personer. Har någon begått brott innan han eller hon fyllt tjugoett år, ska hans eller hennes ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen (29 kap 7 § BrB). Detta gäller dock inte för brott som någon har begått efter det att han eller hon fyllt arton år, om det för brottet inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år eller brottets straffvärde uppgår till fängelse i ett år eller mer (29 kap 7 § 3 st BrB).

Det kan finnas omständigheter som anses som försvårande vilket resultera i ett högre straffvärde (29 kap 2 § BrB). Vidare kan det även finnas förmildrande omständigheter som kan resultera i ett lindrigare straff än vad som annars skulle utdömts (29 kap 3 § BrB).

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare