Pactum turpe rörande sexköp

Hej, Jag har under en längre tid sålt sex till en person som inte betalat mig. Han har lovat att betala men har dragit ut på det och skyllt på familjeförhållanden, hälsa och andra saker. Denna personen har nu gått bort. Jag vet inte om jag kan eller ska kontakta hans familj om detta. Finns det möjlighet att få ersättning från dödsbo eller liknande ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

I Sverige har man valt att inte förbjuda försäljning av sex. Detta motiveras bland annat av att lagen inte ska hindra någon som prostituerar sig själv från att söka hjälp, se Prop. 1997/98:55 s. 104. Det är däremot inte tillåtet att köpa sex enligt 6 kapitlet 11§ Brottsbalken.

När det kommer till avtal i strid mot lag eller god sed finns vad som kallas pactum turpe. Detta innebär att avtal som faller under pactum turpe inte heller behöver hållas. Ett vanligt exempel för detta är prostitution.

Det finns därmed inget i lagen som ger dig rätt till ersättning för sexuella tjänster.

Jag förstår att du hoppats på ett annat svar, men jag hoppas att detta åtminstone kunde hjälpa till med lite klarhet i det nuvarande rättsläget.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare