FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/11/2017

Påbörjad hyresrätt vid skilsmässa

Hyresrätt vid skilsmässa?

Vi ska skilja oss och bor i en bostadsrätt. Jag kan få ett förstahandskontrakt via Stockholms Stads bostadskö, men jag vill att min fru får den så att jag kan bo kvar i bostadsrätten. Vi är överens ska tilläggas.

Går detta eller måste vi skriva oss båda på hyresrätten och sedan skilja oss för att hon ska kunna få ta över den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Det beror i första hand på vad hyresrättsföreningen har för bestämmelser i sina stadgar - tillåter de att man överlåter sin hyresrätt och i så fall under vilka villkor? Detta kan variera. Om de tillåter detta kan du ge henne hyresrätten. Det kan då vara en bra idé att förbehålla att denna ska vara enskild egendom så att den inte orsakar problem i bodelningen (7 kap. 2 § andra punkten äktenskapsbalken).

Om de inte tillåter det kan ni skriva båda på kontraktet och sedan skilja er. I detta fall kommer du kunna avhända dig hyresrätten till henne. Kolla dock återigen så att inte hyresrättsföreningen har någon bestämmelse som motverka detta, t.ex. "Vid gemensamma hyresgästers skilsmässa har den vars köplats förvärvat hyresrätten rätt att bo kvar".

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare