FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/12/2021

På hur lång tid får man skriva avtal om tomträtt?

Vi har ett avtal skrivet på 50 år med "rätt till tomtmark". För området finns en byggnadsplan.

Får man skriva avtal på så lång tid?

M v h Lena Mattsson

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid upplåtelse av tomträtt ställs genom 13 kap. 3 § jordabalken krav på viss form. Upplåtelsen ska vara skriftlig och i handlingen ska uttryckligen anges att upplåtelsen avser tomträtt. Skriftlighetskravet gäller även ändringar och tillägg. Tidigare krävdes också bevittning, men så är inte längre fallet.

I upplåtelsehandlingen ska vidare, enligt 13 kap. 4 § 1 st. anges ändamålet med upplåtelsen, avgälden, närmare föreskrifter rörande fastighetens användning och bebyggelse samt de bestämmelser i övrigt som skall gälla i fråga om tomträtten. Någon bortre gräns för hur lång tid ett sådant avtal får gälla finns dock inte, det är fullt möjligt att skriva avtal på 50 år.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare