FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/02/2014

Övervakning av anställda

Får arbetgivaren sätta gps på arbets fordon som bara används på arbetstid . Jag själv är helt emot detta likaså mina arbets kamrater eftersom det ej finns någon anledning.

Lawline svarar

Hej!

Övervakningen av anställda genom ett positioneringssystem, som GPS, regleras av personuppgiftslagen (PUL) om det innebär att det går att identifiera arbetstagarna. Det är strikt reglerat i personuppgiftslagen hur man får lov att hantera sådana uppgifter. Huvudregeln är att det måste finnas övervägande positiva skäl för att kunna lagra och hantera sådana uppgifter.

Arbetsgivaren kan få lov att utrusta sina arbetsfordon med GPS-spårning så länge det, som sagt, finns klara skäl för det. Sådana skäl kan vara bland andra logistiska, säkerhetsmässiga, statistiska eller kundservicerelaterade. De får inte vara till för att övervaka arbetstagarnas faktiska arbetade tid. Ett sådant förfarande som det sistnämnda skulle innebära ett alldeles för stort intrång i den personliga integriteten. Du kan läsa mer om hantering av personuppgifter i förhållande till personuppgiftslagen på datainspektionens hemsida.

Det är värt att nämna att sådana här frågor normalt sett hanteras via fackföreningar och kollektivavtal. Min rekommendation till dig är att vända dig till ditt lokala fackombud om det finns ett sådant och fråga om och hur de hanterar situationen. Arbetsgivaren måste förhandla med dem om sådana här ingripanden på arbetsplatsen utifrån medbestämmandelagens 11 §.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare