Övertagande av hus efter skilsmässa

Hej!

Jag och min fru ligger i skilsmässa nu.

Frågan gäller vårt gemensamma hus där vi båda äger 50% var.

Jag vill bo kvar i huset. Min fru flyttar, och har accepterat att jag överta huset.

Men hur mycket ska jag köpa ut henne med?

Vårt hus är värderat av en mäklare till 2.350.000kr

Vi har lån på banken på 1.925.000kr.

Jag tar över lånen men hur mycket ska jag köpa ut henne med?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en skilsmässa ska en bodelning göras där makarna lägger samman värdet av sin egendom och delar lika på det, med avdrag för skulder. (11 kap. 1-3§§ äktenskapsbalken)

Om man bara ser till huset så ska man se till vad marknadsvärdet på huset var vid tiden för ansökan om skilsmässa. Från det värdet ska man sedan dra av skulder som man har på huset, exempelvis lån. Beloppet som återstår ska ni sedan dela lika mellan er.

I ert fall är det då: 2 350 000 - 1 925 000 = 425 000.

425 000/2 = 212 500 kronor.

Då du ska bo kvar i huset och förutsatt att du tar över lånet så får du köpa ut din fru för hennes del av värdet i huset, alternativt kvitta mot annan egendom ni äger.

Då man vid en bodelning tar hänsyn till annan egendom, så som bilar, möbler och så vidare, så är detta endast en förenklad bild av hur ni delar på värdet av huset. Vid en bodelning lägger man som sagt samman värdet av all egendom ni äger, förutom enskild egendom, vilket gör att värdet av annan egendom samt andra skulder kan komma att påverka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare