Övertagande av bostad

Mina barnsfar hade precis separerat från sin nuvarande tjej då han dog.

De hade skrivit avtal att inget sambolag skulle gälla allt ska gå till barnen

Har hon rätt att ändå bo kvar i huset han ägde ensam?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambos har ingen arvsrätt efter varandra, men kan i vissa fall få överta en bostad som är den andra sambons enskilda. Det kan ibland bli fallet om de har gemensamma barn. I det här fallet förstår jag det som att de inte har några gemensamma barn, och dessutom har avtalat bort sambolagen. Det finns då ingen möjlighet för henne att bo kvar i huset han ägde ensam. Det är era barn som kommer att ärva huset, och hon kommer att få flytta ut.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Andrea SedvallRådgivare