Överta hyresrätt vid sambos död

Kan jag bli vräkt om min sambo dör och jag inte finns med på hyreskontraktet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du har rätt att bo kvar i lägenheten i det fallet din sambo dör. I ditt fall regleras detta i sambolagen (SamboL) och i 12 kapitlet jordabalken (JB). Svaret på din fråga skiljer sig något beroende på om du och din sambo skaffade hyresrätten tillsammans för att bo där gemensamt eller om hyresrätten var din sambos lägenhet innan ni träffades och du flyttade in. Med andra ord kommer det ha betydelse för frågan om hyresrätten ska ses som samboegendom eller enskild egendom. I mitt svar kommer jag att redogöra för båda situationerna och även ge dig ett tredje förslag på hur du kan behålla lägenheten. Jag kommer också utgå ifrån att ni inte har några barn och att inget samboavtal har skrivits mellan er.

Alternativ 1: om hyresrätten skaffades för gemensamt bruk – du kan få ta över hyresrätten genom bodelning om du har bäst behov av bostaden.

Om det är så att du och din sambo har förvärvat er hyresrätt för gemensam användning så innebär det att lägenheten utgör samboegendom (3 § SamboL). Detta innebär att när din sambo dör kan du kräva bodelning (8 § SamboL), och i bodelningen kommer hyresrätten att ingå. Effekten av att hyresrätten får ingå i bodelningen blir att du får ta över lägenheten om det fastställs att du har bäst behov av bostaden (16 § andra stycket SamboL). I bedömningen av vem som har bäst behov av en bostad tas flera faktorer i beaktning, bland annat din möjlighet att skaffa ny bostad, din ålder och hälsa. Har man gemensamma barn väger det också tungt. När ett hyreskontrakt överlåts genom bodelning så krävs inte heller hyresvärdens samtycke (12 kap. 33 § andra stycket JB).

Alternativ 2: om hyresrätten var din sambos lägenhet och du därefter flyttade in – du kan få ta över hyresrätten om du har bäst behov av bostaden, om det är skäligt samt om synnerliga skäl talar för det.

Om din sambo skaffade hyresrätten för egen räkning så anses lägenheten vara din sambos enskilda egendom. Det innebär att hyresrätten i detta fall inte kan ingå i en bodelning och att du därmed inte kan få hyresrätten tilldelad till dig genom en bodelning. Däremot finns det ett annat sätt för dig att över lägenheten. Om det bedöms att du bäst behöver lägenheten och att ett sådant övertagande är skäligt kan du få rätt till hyresrätten (22 § SamboL). Om du och din sambo inte har eller har haft barn tillsammans kan det dock bli svårt eftersom du isåfall endast får ta över lägenheten om också synnerliga skäl talar för det. Synnerliga skäl är svårt att uppfylla så det kan bli svårt för dig att ta över lägenheten med stöd av denna regel. Skulle det ändå bedömas att synnerliga skäl föreligger så får du isåfall ta över lägenheten. Hyresvärdens samtycke behövs inte (12 kap. 33 § andra stycket JB)

Alternativ 3: Din sambos dödsbo kan överlåta lägenheten till dig.

Ett tredje alternativ är att din sambos dödsbo vänder sig till hyresnämnden och begär att du ska få ta över lägenheten. I detta fall krävs det även att hyresvärden skäligen nöjer sig med att du tar över kontraktet samt att du varaktigt har sammanbott med din sambo (12 kap. 34 § JB). Kravet på att varaktigt sammanbo innebär att du ska ha bott tillsammans med din sambo i minst 3 år. I bedömningen av om hyresvärden kan skäligen nöja sig med att du tar över lägenheten så tas hänsyn bland annat till din vilja och förmåga att betala hyran.

Slutsats – det finns tre olika sätt att ta över lägenheten på.

Det finns alltså tre olika sätt att ta över lägenheten på. Jag kommer att sammanfatta dem kort nedan.

Om du och din sambo förvärvade lägenheten för gemensamt bruk (samboegendom) så kommer hyresrätten ingå i bodelningen (3 § SamboL). Du kan då få ta över hyresrätten om det fastställs att du har bäst behov av bostaden (16 § andra stycket SamboL). Samtycke från hyresvärden behövs inte (12 kap. 33 § andra stycket JB) .

Om lägenheten istället var din sambos egna lägenhet (enskild egendom) kan du ta över den om det fastställs att du har bäst behov av bostaden och att det är skäligt att du tar över lägenheten. Om du och din sambo inte har eller har haft barn ihop så måste även synnerliga skäl föreligga för att du ska kunna få ta över lägenheten (22 § SamboL). Denna regel tillämpas restriktivt och det kan bli svårt för dig att ta över lägenheten med stöd av denna regel. Skulle det bedömas att synnerliga skäl föreligger så får du ta över lägenheten. Samtycke från hyresvärden behövs inte (12 kap. 33 § andra stycket JB) .

I det tredje och sista fallet kan du få ta över din sambos lägenhet om din sambos dödsbo väljer att överlåta bostaden till dig. Det krävs att du ska ha varaktigt sammanbott med din sambo (minst 3 år), att hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen samt att din hyresvärd skäligen kan nöja sig med dig som ny hyresgäst (12 kap. 34 § JB). I bedömningen av om din hyresvärd skäligen kan nöja sig så tas främst din förmåga att betala hyran i beaktning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare