FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/01/2015

Överprövning av beslut om åtalsunderlåtelse

Hej!

Jag undrar om man kan överklaga ett åtalsunderlåtelse? Om ja, hur ska jag gå tillväga? Är det sannolikt att åklagaren kommer att ändra sitt beslut om man överklagar?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga. Om du är missnöjd med en åklagares beslut om åtalsunderlåtelse kan du begära överprövning av beslutet. Det gör du genom att vända dig till Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum (se http://www.aklagare.se/Lattlast/Vad-gor-en-aklagare/Strafforelaggande/). En åtalsunderlåtelse sker först efter en noggrann utredning om det aktuella brottet, det är därför ovanligt att sådana beslut ändras.

Lawline RådgivareRådgivare