Överlåtelseförbud och hembud av fastighet i testamente

Arv av fritidsfastighet

Jag är ensamstående (make avliden)

Jag äger sedan 1978 en fritidsfastighet vid en stor sjö. Marknadsvärde ca 4 milj uppskattat.

Mina två barn ska ärva fastigheten som enskild egendom. Om en arvtagare vill sälja kan jag på ngt vis förhindra att fastigheten säljs på öppna marknaden? Det är inte aktuellt f.n men vad framtiden innebär vet jag inte.

Tänkte att tax värdet kan vara värdemätare som skrivs i testamentet

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar om du i ditt testamente kan skriva in begränsningar kring hur dina barn kan förfoga över sin andel i den fastighet de ärver tillsammans.

Samägd egendom regleras enligt den så kallade Samäganderättslagen. I 6 § Samäganderättslagen framgår att om delägarna inte kan komma överens om de ska sälja eller inte har var och en rätt att begära att hela egendomen säljs på offentlig auktion. Det är att denna bestämmelse inte ska gälla som du kan skriva in i ditt testamente.

Ett överlåtelseförbud i testamentet innebär att du motsätter dig att egendomen kan säljas vidare. Med ett överlåtelseförbud kan Samäganderättslagens 6 § sättas ur spel (se t ex NJA 1989 s. 9)

Av din fråga fattar jag som att du ändå vill att syskonen ska kunna sälja till varandra. I så fall måste detta också regleras i testamentet. Jag tolkar det också med tanke på din fundering om taxeringsvärdet som att du önskar att det syskon som vill sälja sin andel i så fall endast får sälja till det andra syskonet till ett pris motsvarande taxeringsvärdet. Av allt att döma går även detta går bra att reglera i testamentet (NJA 1990 s. 18). Det blir ett slags hembud.

Du kan alltså skriva in i testamentet att andelen i fastigheten endast får överlåtas mellan syskonen till taxeringsvärdet.

När du formulerar ditt testamente bör du såklart ta hjälp av en jurist så att allt blir korrekt.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare