Överlåtelse eller andrahandsuthyrning?

Hej

Jag och min man har bott ca 3 år i en hyresrätt och har nu fått en ny hyresrätt. Kan min svåger ta över vår lägenhet alternativt att vi hyr ut i andra hand till honom? Hur går vi tillväga?

Lawline svarar

Din fråga rör överlåtelse och andrahandsuthyrning, varför bestämmelser i 12 kap Jordabalken (även kallad hyreslagen) blir tillämpliga.

Överlåtelse av hyresrätten

Angående överlåtelse av hyresrätten så krävs hyresvärdens samtycke för överlåtelsen (12:32 JB). Hyresgästföreningen kan ha särskilda stadgar som gör att hyresgäster exempelvis måste prövas kreditvärdiga för att anses som tillförlitliga hyresgäster.

För att överlåta lägenheten till din svåger krävs således samtycke från din hyresvärd.

Upplåtelse av hyresrätten i andrahand

För att hyra ut lägenheten i andrahand krävs också hyresvärdens samtycke (12:39 JB). Om hyresvärden inte skulle samtycka till andrahandsuthyrningen kan du vända dig till hyresnämnden som kan ta beslut över hyresvärden, exempelvis vid situation där hyresvärd inte har befogad anledning att neka till samtycke (12:40 JB).

För att gardera dig vid andrahandsuthyrningen och som giltigt underlag för uthyrning bör en blankett fyllas i och skickas till hyresvärden för samtycke. En sådan blankett hittar du här:

https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/globalt-innehall/blanketter/ansokan_till_hyresvarden.pdf

(Där ska alltså framgå både uppgifter om dig som hyr ut och personen ifråga som hyr din lägenhet)

Vidare bör det fyllas i en blankett avseende förhållande mellan dig och din svåger:

https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/globalt-innehall/blanketter/hyresavtal_andrahandsuthyrning.pdf

Här kan det vara en god idé att bifoga bestämmelser kring hyresbetalning, ev. brister som finns i lägenheten vi uthyrningen osv.

Kom ihåg också att vid andrahandsuthyrning bär du som förstahandshyresgäst fortfarande huvudansvaret för lägenhetens nyttjande. Eventuella brister eller störningar som uppkommer under uthyrningen kan du bli ansvarig för.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare