Överlåtelse av hyreskontrakt mellan sambor

Hej. Jag och min sambo bor i en hyresrätt. Han har bott där sedan tidigare och står på kontraktet. Jag flyttade in för cirka 2 år sedan. Nu vill vi testa att bo som särbos. Vår tanke är att jag bor kvar i lägenheten och han flyttar ut då han har bredare kontaktnät för att lösa nytt boende. Han har frågat hyresvärden om kontraktet går att skriva över på mig (vi har dock inte förklarat ovanstående) men fick svar att det ej går enligt sambolagen. Jag har inga anmärkningar, fast jobb och det är dessutom jag som har sköt inbetalningarna. Kan detta stämma? Har vår hyresvärd rätt? Vid det här fallet tycker jag inte att de borde vara några konstigheter men tanke på att vi är överens.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna svara på din fråga behöver jag först förklara hur rättsläget enligt sambolagen ser ut. En kort sammanfattning av svaret på frågan om bestämmelserna i sambolagen hindrar er från att skriva över kontraktet på dig hittar du längst ner.

Hindrar sambolagens bestämmelser din sambo från att överlåta hyreskontraktet?

Bestämmelserna i sambolagen reglerar vad som ska hända med sambornas bostad och bohag (s.k. "samboegendom") när ett samboförhållande upphör. Ett samboförhållande upphör juridiskt sett bl.a. när samborna väljer att flytta isär (se 2 § sambolagen). Om ni vill prova att leva som särbos kommer alltså ert samboförhållande juridiskt sett att upphöra.

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras, om någon av samborna begär det (se sambolagen 8 §). En bodelning innebär att ni delar lika på allt ni äger som räknas som "samboegendom". Det är bara er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag som kan räknas som samboegendom, och för att er bostad och ert bohag ska kunna räknas som samboegendom måste det dessutom ha förvärvats för gemensam användning. Det innebär att sådant som ni förvärvat (var för sig eller tillsammans) innan ni blev sambor aldrig kan räknas som samboegendom, eftersom det måste ha förvärvats för "gemensam användning" (se sambolagen 3 §).

Eftersom din sambo bodde i hyresrätten innan ni blev sambor kommer hyresrätten inte att räknas som samboegendom och kan därför inte ingå i en bodelning. Det betyder att du inte kan få rätt till hyresrätten genom någon bodelning. Jag antar att er hyresvärd kan ha tänkt på detta sätt när din sambo pratade med hen och att det var därför som hyresvärden sa att det inte går att överlåta hyreskontraktet enligt sambolagen.

Eftersom ni vill leva som särbos antar jag dock att ni ändå inte är intresserade av att göra någon bodelning. Man kan säga att bodelningar bara behöver göras när två sambor inte kommer överens och om någon av dem vill att en bodelning ska göras. Det jag antar att ni vill är att hyreskontraktet helt enkelt bara överlåts till dig, utan att sambolagen på något sätt blandas in. Så länge ni är överens om detta finns det ingen bestämmelse i sambolagen som hindrar att din sambo överlåter kontraktet till dig eller att hyresvärden ger samtycke till överlåtelsen.

Sammanfattning och tips på vad ni kan göra nu

Svaret på din fråga är alltså att det inte finns någon bestämmelse i sambolagen som hindrar er från att överlåta hyreskontraktet till dig, så länge som ni är överens om hur detta ska göras. Du skulle dock inte kunna tilldelas rätt till hyreskontraktet genom en bodelning, men det spelar inte någon roll eftersom ni ändå inte behöver göra någon bodelning. Och även om ni vill göra en bodelning (där hyresrätten som sagt inte kan ingå) finns det inget som hindrar er från att överlåta hyreskontraktet "vid sidan av" bodelningen, förutsatt att ni är överens.

Eftersom ni inte verkar ha förklarat för hyresvärden att ni vill leva som särbos och att ni är överens om att hyreskontraktet ska överlåtas skulle jag rekommendera att ni berättar detta för hyresvärden. För att få överlåta kontraktet krävs nämligen hyresvärdens samtycke. Hyresvärden är skyldig att lämna samtycke till överlåtelsen av hyreskontraktet om inte särskilda skäl talar emot detta (se jordabalken 12 kap. 32 §). Särskilda skäl kan t.ex. vara att den nya hyresgästen inte har tillräckligt med pengar för att kunna betala hyran. Eftersom du inte verkar ha några sådana ekonomiska problem tror jag dock knappast att du behöver oroa dig. Ni bör kunna lösa er boendesituation precis som ni tänkt er!

Hoppas att du är nöjd med mitt svar och lycka till vidare!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare