Överlåtelse av hyreskontrakt

Hej.

Jag har en hyresrätt sedan 8 år tillbaka och min fru bor med mig sedan 2.2 år sedan (inskriven) och det är endast jag som står på kontraktet.

Jag skall köpa en lägenhet i city och vill överlåta min hyresrätt till henne.

Jag vill fortfarande vara gift med henne och vi kommer att sova över hos varandra bara att vi trivs med att ha ett varsitt boende. Finns det något lagstöd för att kunna göra så, om inte

Rent teoretiskt vad skulle kunna vara en anledning förutom att skiljas för att kunna få till det.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hejsan!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstått det så vill du överlåta din hyresrätt till din fru, och för nuvarande bor ni tillsammans i lägenheten, men du står på hyreskontraktet.

Med tanke på att ni är gifta utgör hyresrätten er gemensamma bostad, enligt 7 kap. 4 § 3 st. äktenskapsbalken.
Vidare enligt 12 kap. 33 § 2 st. jordabalken få make eller maka träda i hyresgästens ställe, och överta ett hyreskontrakt. Detta gäller dock främst i de fall där en efterlevande make eller maka är ensam arvinge efter hyresgästen.

Enligt 12 kap. 34 § 1 st. jordabalken får en hyresgäst överlåta sin hyresrätt till en närstående som varaktigt sammanbor med honom, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Man måste alltså söka tillstånd hos hyresvärden och dennes godkännande krävs. Vanligtvis ska hyresvärden skäligen nöja sig med förändringen om den nya hyresgästen har möjligheter att betala hyran.
För att räknas som sammanboende ska personerna i stort sett haft gemensamt hushåll och använt lägenheten tillsammans, samt att kravet på varaktighet ska anses uppfyllt. Detta kräver att ni bott tillsammans i minst tre år, men undantag kan tänkas förekomma, beroende på hyresvärden.

Ett annat alternativ kan vara att hyra ut din lägenhet i andra hand till din fru, om detta godkänns av hyresvärden, enligt 12 kap. 39 § JB. Vidare enligt 12 kap. 40 § JB krävs då även att hyresnämnden lämnar tillstånd till det. Ett sådant tillstånd ska lämnas om hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, samt att hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.

Alltså, det finns möjlighet för dig att överlåta hyreskontraktet till din fru, så länge detta godkänns av hyresvärden.
I annat fall kan man hyra ut lägenheten i andra hand, men det kräver då också hyresvärdens godkännande, alternativt Hyresnämndens, om hyresvärden nekar uthyrningen på oskälig grund. Men med tanke på att ni är gifta bör det underlätta i den situationen där du vill överlåta ditt hyreskontrakt till din fru.
Du kan alltså först och främst fråga hyresvärden vad som gäller, och i annat fall kontakta Hyresnämnden.

Hoppas att detta svar var till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare