Överlåtelse av fastigheten genom gåvobrev eller bodelning vid skilsmässa?

Hej

Jag har tidigare fått 1/2 lagfarten som gåva ( Han stod och står fortfarande för hela lånet på huset.

Nu har vi skildt oss, och vi vill att han ska få tillbaka halva lagfarten av mig så att han står för hela lagfarten . Hur gör vi? ska det ske genom bodelning eller ska det ske genom att vi skriver ett Gåvobrev där jag ger tillbaka halva lagfarten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag förstår ar du erhållit 1/2 fastigheten som gåva. Du är vidare lagfaren ägare till hälften av fastigheten. Din man för belåningen. Ni vill nu att han återigen ska bli ägare till hela huset och ni undrar vad som är det bästa sättet för er att återigen överlåta fastigheten till din man. Ska det ske genom bodelning eller gåva?

Din sambo äger ett hus sedan tidigare som du har flyttat in i. Du vill nu också stå som ägare på huset.

Formenlig överlåtelse

För att din man ska bli ägare till hela fastigheten måste det ske en formenlig överlåtelse av fastigheten från dig till din man. Det innebär att överlåtelsen måste uppfylla vissa krav motsvarande kraven som ställs vid ett fastighetsförvärv. Det är samma regler som gäller vid gåva och vid bodelning av fastighet.

För att förenkla, du och din man måste upprätta en skriftlig överlåtelsehandling som, enligt 4:1 Jordabalken, ska innehålla:

1. En överlåtelseförklaring (vem som är säljare och köpare och vilken fastighet som avses, det enklaste är att inskriva fastighetsbeteckningen)

2. Köpeskilling (Om ingen köpeskilling ska avges är det istället fråga om ett gåvobrev och då ska anges hur stor andel av fastighet som ska ges bort.)

3. Underskrifter av dig och din man.

Ansökan om lagfart ska göras inom tre månader efter förvärvet

När överlåtelsen har gått till såsom ovan beskrivits ska han även ansöka om lagfart för att registreras som ägare till hela fastigheten. Detta ska göras senast tre månader efter överlåtelsen. När du ansöker om lagfart ska du även bifoga överlåtelsehandlingen. Detta går att göra direkt på Lantmäteriets hemsida:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/

Gåvoöverlåtelse

Om fastigheten kommer överlåtas genom ett gåvobrev, måste gåvan registreras. Mer om hur ett gåvobrev kan se utfinns att hitta här: http://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/handledningar-och-information/andring-av-agarforhallande-vid-gava.pdf?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=g%C3%A5va&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a1292803d-1ca5-4868-94c0-8fa376e6f130%2candquerymatch&_t_ip=78.71.232.100&_t_hit.id=LMSE_DataAbstraction_Media_GenericMedia/_fad85121-e61d-4817-9bdd-0ddf566df90b&_t_hit.pos=2

Sammanfattning

Oavsett om det rör sig om bodelning eller gåva ska en giltig överlåtelse göras enligt formkraven uppställda i 4:1 Jordabalken. Vidare ska din man registreras som lagfaren ägare.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare