FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal07/06/2018

Överlåtelse av fastighet mellan makar

Vi är ett gift par som bor i en fastighet, där mannen är ensam fastighetsägare. Vad händer om mannen blir dement?

Hur kan vi gardera oss så att jag (kvinnan) kan bo kvar och eventuellt sälja fastigheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dold samäganderätt

Eftersom din make är ensam fastighetsägare står troligtvis också han på lagfarten. Det är däremot möjligt att du har dold samäganderätt i fastigheten och har ett anspråk gentemot din make om att bli insatt som öppen ägare, dvs den som står på lagfarten. Om det föreligger dold samäganderätt presumeras ni äga fastigheten tillsammans trots att endast din make står på lagfarten. För att dold samäganderätt ska föreligga krävs det att tre rekvisit är uppfyllda:

1. Egendomen ska ha förvärvats för eget bruk

2. Maken som inte utåt agerar som avtalspart ska ha bidragit ekonomiskt vid förvärvet

3. Det ska mellan makarna ha förelegat gemensam partsavsikt att egendomen skulle ägas av makarna gemensamt.

Insättandeförklaring

Genom en insättandeförklaring kan du som dold ägare gardera dig att förfoga över fastigheten. En insättandeförklaring fungerar som ett köpeavtal och innebär att det sker en överlåtelse av fastigheten. Handlingen ska upprättas mellan dig och din make enligt de formkrav som framgår av 4 kap 1 § jordabalken. Uppgift om överlåtelseförklaring (det ska framgå att fastigheten överlåts), köpeskilling, en fastighetsbeskrivning (fastigheten ska gå att identifiera) och underskrifter ska finnas medtaget i handlingen. Om det har förelegat dold samäganderätt är det viktigt att det framgår i insättandeförklaringen att ni har köpt fastigheten gemensamt och att du ska sättas in som lagfaren ägare. Insättandeförklaringen ska du som dold ägare sedan använda för att ansöka om lagfart (20 kap 1 § jordabalken).

Även om dold samäganderätt inte föreligger kan ni upprätta en insättandeförklaring om ni båda är överens om överlåtelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör gärna av dig om det är något mer du undrar över!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare