Överlåtelse av andel till sambo

Hej, Jag och min sambo har gemensamt lån och står båda som ägare på vår bostadsrätt. Jag äger dock endast 35% då min sambo gick in med hela kontantinsatsen. Jag skulle vilja att det är han som står som ensam ägare på lägenheten då jag endast vill vara medlåntagare. Fungerar det och vad bör vi tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att din sambo ska äga hela bostadsrätten är ett alternativ att du överför din andel till honom genom gåva. Det förutsätter att ni upprättar och undertecknat ett gåvobrev samt underrätta bostadsrättsföreningen (se exempelvis här).

Det finns även vissa formkrav för överlåtelse av bostadsrätten, se här. Du kan även se till bostadsrättslagen för bestämmelser om överlåtelseavtalet, se till 6 kap. 4 §.
En andel av bostadsrätt överlåts på samma sätt som en hel bostadsrätt men med angivande av andelens storlek.

Vad som i ert fall kan vara bra att nämna är att bostadsrätten, då denna införskaffats för gemensamt bruk trots detta kommer att ingå vid en eventuell framtida bodelning, vilket följer av 3 § Sambolagen. Se även 8 §.

Så, exempelvis genom gåva kan du absolut överföra din andel på din sambo. Dock kommer bostadsrätten trots detta att ingå vid en eventuell framtida bodelning. Av 9 § sambolagen följer dock att ni kan avtala om att viss egendom inte ska ingå vid eventuell framtida bodelning.

Du kan givetvis ändå stå kvar på lånet.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare