Överlåtande av hyreskontrakt till sambo

Jag och min sambo ska separera. Vi båda står på hyreskontraktet till lägenheten. Då det är min partner som ska flytta kommer hon säga upp sin del av kontraktet. Det jag undrar är om hyresvärden har rätt att pröva min inkomst och undersöka om jag ensam uppfyller deras inkomstkrav och om jag inte gör de, har de då rätt att bryta kontraktet helt? Jag är student får inte in 3xhyran varje månad vilket är deras krav. Däremot har jag absolut råd att bo kvar samt att mina föräldrar kan gå i borgen för mig.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Frågan regleras av 12 kap. Jordabalken, även kallat hyreslagen. Huvudregeln är att samtycke från hyresvärden krävs, men det finns undantag. T.ex. om sambon till hyresgästen övertar hyresrätten genom en bodelning, varvid någon prövning av sambon inte ska ske.

Överlåtelse av hyresrätt vid situationer såsom bodelning, arv, testamente och liknande regleras av 33 § hyreslagen. Enligt den bestämmelsen (andra stycket) får sambon träda in i hyresgästens ställe gällande hyresrätten till lägenhet. Detta om lägenheten uteslutande eller huvudsakligen har använts som gemensam bostad för hyresgästen och sambon och sedan har tillagts sambon genom bodelning.

Om sambon erhåller lägenheten genom bodelning inträder alltså vederbörande i hyresgästens ställe, och något medgivande från hyresvärden fordras alltså ej. Någon prövning av sambon som hyresgäst ska då inte ske.

Dock, om det blir en förlängningstvist, kan förutsättningarna för om överlåtelse (korrekt) skett genom bodelning prövas.

Om hyreskontraktet inte övertas genom bodelning finns ett annat alternativ. Enligt 34 § hyreslagen har hyresgästen en rätt att överlåta sin hyresrätt till en närstående som denne varaktigt sammanbor med, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Hyresnämnden ska ge ett sådant tillstånd om "hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen". Detta innebär att den som önskar överta lägenheten ska ha rimliga förutsättningar att klara betalningen av hyran.

Vänliga hälsningar

Robin UddénRådgivare