Överlämnande av mål från kronofogdemyndigheten till tingsrätten

Hej!

Söker rådgivning för att skicka in begäran om överlämning till tingsrätten. Den svarande invänder att betala kravet ifrån kronorfogden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår frågan som att du ansökt om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten och att gäldenären motsätter sig att betala ditt krav på betalning. Reglerna om mål om betalningsföreläggande finns i lag om betalningsföreläggande och handräckning. Kronofogdemyndigheten kan driva in skulden ifall gäldenären inte yttrar sig om betalningskravet eller går med på kravet. Om gäldenären dock motsätter sig betalning, finns en möjlighet för sökanden att ta målet vidare till tingsrätten (33 §). Detta är den enda möjligheten att kunna få betalning, eftersom frågan i sådana fall är tvistig och det måste klargöras i domstol huruvida gäldenären har en skuld till sökanden eller inte. Kronofogdemyndigheten prövar nämligen aldrig i sak.

Begäran om överlämning av målet till tingsrätt ska göras skriftligen och inkomma till kronofogdemyndigheten inom fyra veckor från den dag då sökanden fått underrättelsen om att svaranden bestrider kravet (34 §). I begäran ska de omständigheter och bevis som sökanden vill åberopa i rättegången vid tingsrätten uppges, skriftliga bevis och andra handling ska också bifogas (35 §). Sker begäran av överlämnande inom rätt tid kommer kronofogdemyndigheten överlämna målet till behörig tingsrätt (36 §). Kommer begäran in för sent kommer målet avskrivas (37 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare