Överklaga tilläggsavgift.

Hej! Jag hälsade på en släkting i Uppsala över en dag och skulle sedan åka hem till Stockholm med SL-pendeln. Tydligen gällde inte min termins samt fritids SL-biljett på SL-pendeln utan jag behövde ha en extra biljett också eftersom den gick till Uppsala. Eftersom jag inte hade någon då så fick jag då en faktura på 1200kr. Men jag hade alltså en giltig biljett för SL men inte den där extra biljett som behövdes. Finns det något jag kan göra för att inte behöva betala? Det stod inget om en extra biljett på Uppsala centralstation eller i tåget, och jag tänkte att då det heter "SL-pendel" borde ju en SL biljett fungera? Är 18 år och visade ID.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Det är som utgångspunkt upp till resenären att försäkra sig om att denne har en giltig biljett vid tågresor. Det du kan invända är de argument du tar upp i din fråga, att du baserat på att det heter SL pendel och att du hade en giltig biljett för en del av resan men inte just den för Uppsala föranleder att grund för att ålägga dig avgift inte finns.

Hur man går tillväga med ett överklagande till SL vid tilläggsavgift finns på baksidan av det kvitto SL har givit dig då du fick avgiften.

I den mån du inte skulle få bifall så har du möjlighet att stämma SL i tingsrätt då du anser deras avgift ogrundad. Jag skulle vilja råda dig att inte göra detta. Ansökan till tingsrätt om stämning för ett förenklat tvistemål kostar 900 kr. Se https://lagen.nu/1987:452. Redan här så förefaller den potentiella vinsten med att gå till domstol vara försumbar.

Det är tyvärr så att ofta så oavsett om man har rätt eller inte så lönar det sig inte att gå till domstol med sitt ärende. När det gäller överklagande av tilläggsavgift så åläggs en mängd resenärer varje år sådana avgifter och därav så föreligger det relativt strikta krav på att man som resenär försäkrar sig om att den biljett man åker på är giltig för att inte systemet ska bli för ''tandlöst''.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare