Överklaga parkeringsböter

Blev ett stavfel på bilens reg.nr (en 1 för mycket i slutet) när jag skulle skicka iväg sms parkeringsbiljett till smspark. Så jag fick en P-bot från Europark på 400kr. Finns det något man kan göra åt det eller är det bara till att betala och se glad ut?

Lawline svarar

Hej Thord, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du tycker att beslutet om parkeringsböter är felaktigt så kan du överklaga till bolaget som utfärdat p-boten. Bolaget, Europark i det här fallet, kommer då att pröva ditt ärende. Skulle du inte vara nöjd med beslutet så kan du givetvis bestrida betalningen men då får du vara beredd på att ytterligare kontakt med bolaget och eventuell kontakt med inkassobolag kan komma i fråga. Men också i värsta fall att kronofogden blir inblandade eller att det blir en rättslig process i domstol.

Vad man generellt kan säga i den här typen av ärenden är att det är väldigt svårt att få parkeringsbolagen att ändra på sig, men om du har kvar mobilbiljetten för den aktuella tidpunkten så tycker jag att du helt klart borde ta kontakt med Europark och beskriva misstaget. Men som sagt det är väldigt svårt att få dom att ändra på beslutet.

Utifrån omständigheterna i fallet som du beskrivit så har varken du eller Europark agerat felaktigt, det är tyvärr ett misstag som resulterat i en korrekt utfärdad parkeringsböter.

Jag har försökt att leta fram information åt dig på Europarks hemsida beträffande tiden för överklagan men kan inte hitta någon sån information, min rekommendation till dig om du känner att du vill överklaga beslutet är att du kontaktar Europark på telefonnummer 08-556 306 70. Deras telefontider är följande: vardagar kl. 08.00-16.30samt dag före helgdag kl. 08.00-13.00. Men återigen så vill jag poängtera att utifrån omständigheterna som du beskrivit så har inte Europark agerat felaktigt i utfärdandet av parkeringsboten.

Hoppas att ovanstående besvarade din fråga, du är alltid varmt välkommen att höra av dig om du har ytterligare funderingar. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare