Överklaga kontrollavgift från parkeringsbolag

Hej, ett Parkeringsbolag har utfärdat en kontrollavgift som jag vill överklaga. på deras hemsida står det att överklagandet måste ske skriftligt via mejl eller post. jag valde att mejla dem, men de har vägrat svara på mitt mejl. vilka juridiska rättigheter har jag om de vägrar svara på inte mejl om det är det enda sättet att överklaga boten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Vid ett överklagande av ett ärende när det gäller kontrollavgift är det viktigt att ha bra dokumentation. Kontrollera så att området där du fick din avgift inte var tydligt skyltad med parkeringsvillkoren, eftersom det är grunden för att få ta ut en kontrollavgift, 3 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering (1984:318), se https://lagen.nu/1984:318

Om du inte betalar ska du bli uppmanad och påmind innan kontrollavgiften får skickas till ett inkassobolag, 8 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering.

Vidare, om du har överklagat till parkeringsbolaget men inte får gensvar kan du anmäla den felaktiga kontrollavgiften till polisen genom följande formulär: https://polisen.se/Service/Blanketter/Ovriga-blanketter/Vanliga-blanketter/Bestridande-av-parkeringsanmarkning/

Obs! Det är viktigt att postar eller mailar blanketten till rätt polisregion, se hemsidan kopplad till ovanstående länk.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Ophelia WigströmRådgivare