Överföring av vårdnad

Jag undrar hur jag går tillväga för att få ensam vårdnad av mina två äldsta barn. Dem har inte träffat sin pappa på flera år och vill inte träffa honom heller. Det har varit mycket alkohol o våld inblandat. Kan mina barn få välja själva? Dem är 10 år och 13 år. Hur går man tillväga i sådana fall?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

En vårdnadshavare företräder omyndig person i huvudsak gällande frågor som rör den omyndiges person. Den som har vårdnad om ett barn har således ansvar för barnets välfärd. Vårdnaden kan indelas i gemensam och ensam vårdnad. Gemensam vårdnad är huvudregel. En gemensam vårdnad kan i vissa fall upplösas av domstol enligt 6 kap. 5 § föräldrabalken eller genom avtal mellan vårdnadshavarna som har godkänts av socialnämnd enligt 6 kap. 6 § föräldrabalken.

Gällande avtal enligt 6 kap. 6 § föräldrabalken kan vårdnadshavare komma överens genom avtal att vårdnaden ska överflyttas till någon av dem ensamt. Detta förutsätter således i ert fall att ni båda samtycker till en överföring av vårdnaden. Sådant avtal ska sedan godkännas av socialnämnden. Vid socialnämndens bedömning tas hänsyn till barnens bästa gällande om avtal skall godkännas eller ej. Godkänns avtalet kan sådan avtal verkställas i likhet med ett domstolsavgörande, dock utan att någon process verkligt behöver föras.

Enligt 6 kap. 5 § 1 st. föräldrabalken gäller att om barn står under vårdnad av båda föräldrarna och någon av dem vill få ändring i vårdnaden skall rätten besluta att vårdnaden skall vara gemensam eller anförtro vårdnaden åt en av föräldrarna. Detta förfarande blir tillämpligt om vårdnadshavarna ej lyckats komma överens genom avtal. Vid den bedömning som domstolen gör av vårdnaden skall rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet, se 2 st. Detta innebär att om det för barnets bästa är att vårdnad tilldelas en av föräldrarna har rätten att förordna så. Avgörande faktor här kan således vara att vårdnadshavarna ej har tillräckligt gott samarbete gällande frågor om barnen och att det i sin tur påverkar barnen på ett negativt sätt, barnets bästa förespråkar i sådan situation att vårdnaden tilldelas en av föräldrarna ensam. Även faktorer så som att den ena vårdnadshavaren ej tar hänsyn till barnets bästa i frågor om dennes välfärd eller inte deltager över huvud taget i vårdnaden kan vara avgörande fråga för vem som ska tilldelas vårdnaden. Huvudregeln är som ovan nämnts att vårdnaden ska vara gemensam och det måste därmed föreligga så starka omständigheter för ensam vårdnad att denna presumtion bryts. Att alkohol och våld varit inblandat medför således inte någon direkt överföring utan det ska påvisas att dessa faktorer påverkar barnen negativt för att de ska kunna vara av betydelse i samband med överföring av vårdnaden.

En ansökan om enskild vårdnad görs genom att stämningsansökan inskickas till behörig tingsrätt med begäran om överföring av vårdnad. På domstolens hemsida finns stämningsansökan att fylla i och skriva ut.

Angående din fråga om barnens möjlighet att påverka så har barnen inte själva någon direkt möjlighet att avgöra vem som ska ha vårdnaden för dem då de ej har talerätt i mål om vårdnad. Däremot kan barnen vid särskilda fall komma att höras i rätten vid eventuell tvist men då mer i upplysande syfte för att kunna tillgodose principen om barnets bästa.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare