Överenskommelse genom bodelningsavtal vid äktenskapsskillnad

Hej, min man och jag är gifta sedan 30 år tillbaka .Vi äger en bostadsrätt där vi står 50/50 på både bolånet och ägarandelen. Nu ska vi separera och jag ska bo kvar i lägenheten och stå för kostnaderna där, vi ska dock dela på bolånet var månad 1500kr=750 kr var,och min man ska hyra en lägenhet och ta kostnaderna för det. Vi delar upp lösöret och sparpengar och är helt överens om det. Vi vill behålla lägenheten och sälja den om några år då vi ser det som en pensionsförsäkring. Vi vill egentligen skiljas-kan vi ändå behålla upplägget som vi tycker passar oss jätte bra? Får han stå som ägare på bostadsrätten även om han inte är skriven där? Vad säger banken om bolånet om vi skiljer oss? Jag har ingen möjlighet i nuläget att köpa ut honom från bostadsrätten och han kräver inte det i heller . Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstod det så vill ni skilja er och ni har i stort sett en plan för hur ni tänkt att att fördela er gemensamma egendom sinsemellan, även benämnt giftorättsgods. Din fråga behandlar äktenskapsrätten, vilket i stor utsträckning regleras i Äktenskapsbalk (1987:230).

Bodelningsavtal

Det är möjligt för er att ingå ett bodelningsavtal där ni innan en äktenskapsskillnad, skilsmässa. Det innebär i korta drag att ni kommer överens om bodelningen innan den attiska bodelningen är gjord. Det ni då ska ha i åtanke är att ni behöver ingå bodelningsavtalet i nära anslutning till en äktenskapsskillnad. Ett bodelningsavtal är rättslig bindande, likt andra avtal. Det finns bland annat ett formkrav när det kommer till bodelningsavtal och det är att det ska vara skriftligt, enligt 9 kap. 5 § ÄktB. Du bör ha i åtanke att även andra generella bestämmelser behöver vara uppfyllda för att det ska vara en korrekt bodelning.

Folkbokföring och ägande av bostadsrätt

Det finns ingen bestämmelse i någon lag som hindrar din man att stå kvar som ägare till bostadsrätten efter en äktenskapsskillnad. Gällande bolånet så är det inte bundet till ert äktenskap eller bygger på att du och din man är gifta. Om ni är nöjda med det upplägget ni har haft även efter en äktenskapsskillnad, så har troligtvis banken ingen synpunkt på det. Annars rekommenderar jag att du och din man kontaktar banken och talar med dem.

Sammanfattning

Det är det fullt möjligt för er att för er behålla upplägget ni har, om ni båda är nöjda med det och att de generella bestämmelserna för bodelning är uppfyllda. Det är likaså möjligt för din man att stå kvar som ägare på bostadsrätten. Du behöver inte köpa ut din man från bostadsrätten. Om ni vill ha hjälp med att ta fram ett bodelningsavtal så rekommenderar jag dig att du kontaktar våra jurister som kan stå till er tjänst.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare