FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/03/2015

Osant intygande inom försäkringskassan.

Hej! Vid en skadeanmälan till försäkringskassan skriver en personalassistent att ett skyddsombud närvarit vid upprättandet av den samma. Detta är inte sant, inget skyddsombud har varit med och upprättat skadeanmälan än mindre godkänt den. Följden blir en felaktig bedömning av FK och utebliven ersättning för den drabbade.

Kan det anses vara en urkundsförfalskning som begåtts av personalassistenten? Vilket straff eller vilken böter bör det ev. Beläggas med? Om det är en urkundsförvanskning istället, vad bör då påföljden bli? Finns det prejudicerande fall?

Tackar på förhand för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Eftersom det handlar om någon form av urkundsförfalskning eller osant intygande är det i brottsbalkens 14-15 kap. som vi hittar lagstöd, se https://lagen.nu/1962:700#K14.

Urkundsförfalskning.

Det brottsliga agerandet vid urkundsförfalskning ligger i att skriva eller på annat sätt ange någon annans namn som om de själva skrivit under handlingen. Det omfattar även att någon ändrar ex. beloppet i en redan signerad check eller dylikt, d.v.s. man ändrar eller fyller ut en redan äkta urkund, se brottsbalken 14 kap. 1 §. I detta fall verkar det som att personalassistenten skrivit under med sitt eget namn, vilket hen har behörighet att göra, och sedan angett att anmälan är godkänd av någon annan. Detta faller inte under rubriceringen urkundsförfalskning, och vi bör istället gå vidare till 15 kapitlet.

Urkundsförvanskning omfattar samma typ av brottsligt beteende, enda skillnaden är att man bedömer brottets omfattning eller utförande som ringa. Eftersom kraven enligt urkundsförfalskning inte var uppfyllda kan inte urkundsförvanskning bli aktuellt, se brottsbalken 14 kap. 2 §.

Osant intygande.

När det kommer till osant intygande ska personalassistenten ha behörighet att ta emot skadeanmälan men sedan på något vis förfalskat själva innehållet i anmälan, vilket det verkar vara fråga om här. Hen har enligt din beskrivning lämnat osann uppgift om att ett skyddsombud medverkat till upprättandet och godkänt skadeanmälan, det innebär att hen lämnat osann uppgift om "annat än egna angelägenheter" vilket är ett av de kriminaliserade handlingssätten. Det verkar även föreligga fara i bevishänseende då skadeanmälan behandlats och ingen upptäckt felet. Det är mycket troligt att det därmed rör sig om ett fullbordat brott i form av osant intygande, se brottsbalken 15 kap. 11 §.

I 15 kap. 11 § st. 2 anges att om brottet innefattat missbruk av tjänsteställning kan det bedömas som grovt. Det är inte troligt att detta brott kommer att bedömas som grovt, utan det kommer troligtvis att bedömas som osant intygande av normalgraden.

Har du fler frågor eller funderingar över hur du bör gå vidare med ärendet är du välkommen att ringa till vår telefonrådgivning.

Hoppas du har fått dina frågor besvarade!

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare