Orubbat bo och efterarv

min 2 äldre syskon , bara helt , plötsligt , dök upp efter 30 ärs bortavaro, hem till mina föräldrar.

jag ock min då varande fru, samt våra barn , hade alltid kontakt , alla helger , i 30 år , vi hjälpte dom med allt.

sen tog dom helt sonika över, dom spärrade mors konton.

dom såg till att mina,föräldrar, hamnade på ett sjukhem.

mor , dog i år i oktober , sen säger dom att far ska få sitta i orubbat bo .

dom har nu helt plötsligt avsagt sig , kontrollen över mina föråldras konton efter 4 års kontroll.

nu vill dom att jag ska , skriva på ett papper , som säger att mors kapital ska gå min far.

för att jag ock dom ska få ärva ,senare.

jag misstänker något lurt, far har ett antal , eller hade i vart fall , innan dom tog över , ca 2 milj.

vad ska jag göra, hur ska jag agera.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt vill du veta hur du ska reagera på att dina syskon hävdar att din far ska ta över hela kvarlåtenskapen efter din mor för att ni sedan ska kunna få ut ett efterarv efter hans frånfälle. Jag utgår i mitt svar från att det inte finns något testamente som sätter de vanliga reglerna om arv ur spel.

Vad säger lagen?

Arv regleras i ärvdabalken (ÄB). Enligt 2:1 ÄB är barn till arvlåtaren (så kallade bröstarvingar) de som ärver i första hand. Finns det fler barn ärver de lika mycket var. Om det saknas bröstarvingar träder andra arvsklassen in och kan ärva i deras ställe 2:2-4 ÄB.

Att bröstarvingar ärver i första hand är emellertid underkastat ett viktigt undantag, nämligen det att makar har rätt att ärva före gemensamma barn. Detta framgår av 3:1 ÄB. Detta innebär i praktiken att gemensamma barn inte ärver direkt när den första föräldern dör. Den först avlidne makens kvarlåtenskap går i sin helhet till den efterlevande maken med fri förfoganderätt. Detta innebär att maken får förfoga över och spendera egendomen hur han vill, men han får inte bestämma över den i ett testamente, detta har att göra med att de gemensamma barnen har rätt till att ärva den egendomen när den efterlevande maken sedan avlider (ett så kallat efterarv). Detta framgår av 3:2 ÄB.

Efterarvet räknas som ett uppskjutet arv efter den först avlidne maken. Om det finns både gemensamma barn och särkullbarn efter den först avlidne maken är huvudregeln att särkullbarnet har rätt att få ut sin del direkt, han eller hon kan dock avstå arvet till fördel för den efterlevande maken och istället ha rätt till efterarv precis som de gemensamma barnen. Även detta framgår av 3:1 ÄB.

Bedömningen i ditt fall

Av informationen som framgår i din fråga får jag bilden av att dina syskon bara vill tillämpa reglerna om arv rakt av. Om detta stämmer är det antagligen säkert att skriva på de papper de vill att du ska skriva på. Viktigt att påpeka att du dock inte ska skriva på något om du tror att de försöker lura dig, du bör inte heller skriva på något utan att veta vad det är. Om du känner dig osäker rekommenderar jag att du låter en yrkesverksam jurist granska eventuella dokument innan du skriver på dem.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle undra något mer är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare