Orubbat bo? Efterarvsrätt

Min systers make gick bort för 13 år sedan och de bodde då i ett hus. Där finns 3 barn, men inga särkullebarn. Nu skall min syster sälja huset och köpa en lägenhet. Nu undrar jag fastän hon säjer huset och köper lägenhet sitter hon väl ändå i rubbat bo. Det gör hon väl ända tills hon dör.

Lawline svarar

När en make dör och det bara finns gemensamma barn, kommer den efterlevande maken ärva all kvarlåtenskap, se ÄB 3 kap. 1 §. Den efterlevande maken ärver den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfogandetätt vilket innebär att den avlidnes kvarlåtenskap kommer utgöra en kvotdel av den efterlevande makens kvarlåtenskap. Denna kvotdel ska då gå till de gemensamma barnen innan de ärver efter den efterlevande maken, se ÄB 3 kap. 2 §.

Makens arvsrätt som infördes 1987 har i princip ersatt bestämmelserna om att sitta kvar i orubbat bo. Att sitta kvar i orubbat innebär att dödsbodelsägarna kommer överens om att de lever kvar i boet utan att ett arvskifte sker. Eftersom att makar ärver varandra kommer bestämmelsens i princip endast aktualiseras vid samboende, se  ÄB 24 kap.

Hoppas jag redde ut din fundering!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare