Oren accept

Jag har skickat en offert till en annan näringsidkare. Det har varit lite revideringar på offerten, totalt 4 gånger. På den första offerten hade de ingen extra rabatt men på de två nästkommande hade det smugit sig in en rad som gav dem 10% rabatt. På den 4:de offerten upptäckte jag felet och tog bort rabatten, ringde till kunden och meddelade att det blivit fel.

Vad gäller, har jag rätt att ändra och ta bort rabatten, då den inte varit med från början?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Frågor om ingående av avtal regleras i lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen). Lagen hittar du här.

Enligt 6 § avtalslagen gäller det att svar till ett anbud som antar anbudet men som innehåller ett tillägg, inskränkning eller förbehåll till det ursprungliga anbudet ska gälla som avslag i förening med nytt anbud. Detta kallas för oren accept.

Såsom jag förstår det av frågan har du skickat ett anbud (offert) till en annan näringsidkare. Sedan har motparten gjort revideringar och skickat tillbaka anbudet till dig vid två tillfällen. Du upptäcker på anbuden du fått från motparten att de har gjort ett tillägg i anbudet som ger dem 10 % rabatt, och tar bort rabatten från anbudet och meddelar motparten att en sådan rabatt inte skulle ingå.

När du först skickade anbudet och motparten sedan gjorde en ändring i anbudet och skickade det tillbaka till dig anses det som sagt att motparten har avslagit ditt anbud och istället har lämnat ett nytt anbud till dig. Detta har dem gjort två gånger, och inte vid något tillfälle har någon av motparterna antagit ett anbud och därmed ingått avtal. När du sedan upptäcker att anbud som motparten skickat tillbaka till dig innehåller tillägg till ditt ursprungliga anbud är det du som ska bestämma om du vill anta anbudet (och accepterar tillägget om 10 % rabatt) och ingå avtal. Vill du inte göra det kan du ändra på deras anbud igen och skicka den tillbaka till motparten, eller välja att inte fortsätta försöka ingå ett avtal och avsluta avtalsförhandlingarna. Väljer du att ändra på anbudet igen och ta bort rabatten kommer det enligt 6 § avtalslagen anses som sagt att du avslår deras anbud och skickar ett nytt anbud som motparten nu får ta ställning till.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar,

Bartu BugdayliRådgivare