Oren accept

Jag undrar vad som händer ifall jag fått ett anbud av ett företag om att få köpa flera sorters bilar för ett visst pris. Jag tyckte att priset var för dyrt, och ändrade det till ett något lägre pris, och skrev under. Företaget har inte hört av sig och sagt något om priset, och jag undrar nu ifall det kan vara så att de missat det nya priset? Och ifall de inte säger något om priset, gäller mitt pris då eller ursprungspriset? Eller hade jag varit tvungen att meddela dem att jag ändrat priset på något sätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Svensk avtalsrätt vilar på den så kallade löftesprincipen. Avtals anses ingått när ett anbud har lämnats och detta anbud har godtagits av den andre kontrahenten. Ett avtal uppstår således genom att ett anbud lämnas och att accepten som lämnas överensstämmer med anbudet.

I ditt fall har du fått ett anbud från företaget. Du lämnade emellertid inte en accept utan ändrade i anbudet till ett annat pris. Inom avtalsrätten kallas detta för en oren accept - accepten överensstämmer inte med anbudet. Vad som sålunda har skett är att du har lämnat ett nytt anbud. Något avtal har alltså inte kommit till stånd. Detta framgår av 6 § avtalslagen. Se här. Detta innebär att om företaget nu börjar leverera dessa bilar skall det ske mot utgångspunkt av det anbud du lämnade. Du är inte bunden till deras pris, eftersom du lämnat just en oren accept.

Lawline RådgivareRådgivare