Oprioriterad fordran i konkurs

Hej, vi har köpt en vara från ett AB där de har 100% återköpsgaranti. Vi har därför sänt tillbaka varan och ska då få våra pengar tillbaka enligt avtalet. Företaget har nu meddelat att de går i konkurs. Vad händer med våra pengar då? Kommer vi att få tillbaka dom? Behöver vi anmäla på något sätt att företaget är skyldig oss pengar? Det går inte att få kontakt med företaget i fråga heller.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

De regler som gäller när ett företag försätts i konkurs finns i förmånsrättslagen, du kan läsa lagen i sin helhet här. Vid en konkurs prioriteras olika fordringar olika. Det finns fordringar med så kallad allmän förmånsrätt, vilket betyder att de ska betalas före andra "vanliga" skulder. Det finns även särskilda förmånsrätter, se paragraferna 3 a - 9 § §. Dessa särskilda förmånsrätter har företräde framför allmänna förmånsrätter, vilket framgår av 15 §. Den fordran du talar om har ingen förmånsrätt utan betraktas som en ”vanlig” fordran och prioriteras således först när andra fordringar med förmånsrätter har betalats. Av 18 § följer att fordringar som inte är förenade med förmånsrätt har inbördes lika rätt. Med detta menas att de tillgångar som finns kvar efter att fordringar med allmänna och särskilda förmånsrätter betalats fördelas procentuellt. Det är konkursförvaltaren som handlägger dessa frågor och mitt råd är därför att vända er till den ansvarige konkursförvaltaren och ge denne information kring er fordran. Jag hoppas att svaret var till din hjälp.

Vänliga Hälsningar,

Måns GottfriesRådgivare