Omvandling till tillsvidareanställning?

Hej! ett visstidskontrakt gick ut 31/8 Arbetstagaren jobbar vidare. 9/9 kommer arbetsgivaren med ett nytt visstidskontrakt vad gäller här? tillsvidareanställd eller vistidsanställd? eftersom inget avtal har gjords upp efter hans kontrakt gått ut är han i mina ögon tillsvidareanställd. Tack för en bra sida!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En allmän visstidsanställning (i vardagliga termer visstidskontrakt eller Alva) är en tidsbegränsad anställning enligt 5§ 1p. lagen om anställningsskydd (LAS). Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år så övergår anställningen till en tillsvidareanställning enligt 5§ 2 st. LAS. Det är tillåtet med upprepade allmänna visstidsanställningar och på så sätt är det möjligt för en arbetsgivare att anställa en arbetstagare som Alva under knappt fem månader per år utan att tidsgränsen överträds.

Jag kan inte ge ett säkert svar på din fråga då det inte framgår om arbetstagaren har varit anställd som visstidsanställd i mer än två år under en femårsperiod. Om arbetstagaren har varit det så har den tidsbegränsade anställningen automatiskt omvandlats till en tillsvidareanställning.

Något som kan vara värt att påpeka är att vid beräkningen av om en arbetstagare har varit anställd i mer än två år under en femårsperiod så ska man inte beakta tid under vilken arbetstagaren har varit anställd i andra former av tidsbegränsade anställningar som exempelvis vikariat eller säsongsanställning. En arbetstagare kan således vara anställd som vikarie och Alva i uppåt fyra år (två + två år) under en femårsperiod.

Hoppas detta var svar på din fråga!

LAS hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare