Omvandla enskild egendom till giftorättsgods

Hur gör man om pengar och aktier erhållna genom testamente som enskild egendom till giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel kan enskild egendom omvandlas till giftorättsgods genom att makar skriver ett äktenskapsförord. När det gäller egendom som den ena maken har erhållit genom testamente med villkor att den egendomen ska vara den makens enskilda gäller dock ett undantag och den egendomen går således inte att omvandla till giftorättsgods. Detta framgår av 7 kap 2 § 3:e punkten Äktenskapsbalken.

Det du däremot kan göra är att ge halva arvet i gåva till din make/maka. Pengarna och aktierna kommer då att utgöra dennes giftorättsgods. Ni kan även ytterligare i ett äktenskapsförord avtala om att penninggåvan ska vara dennes enskilda egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna om du har några vidare funderingar.

Louise KjellbergRådgivare