FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/04/2018

Omfattar ett avtal om instagramföljare även falska sådana?

Vi har beställt en säng från ett företag som har en kampanj där man kan få sängen gratis till följd av hur många instagram-följare man har. När jag la min beställning fanns det inte några speciella villkor mer än att en följare är värd en krona och jag har 40.000 följare. När jag nu bett dem att kreditera fakturan återkommer de med svaret "Vi har noterat att det konto du använt dig utav, för att dela ditt inlägg, uteslutande består av köpta följare. Varför det blir svårt för oss att utbetala den rabatt som vi erbjuder genom vår kampanj". Då har dem nu ändrat villkoren och lagt till "Äkthetskontroll av profilers följare kommer utföras innan utbetalning. Profiler med större andel falska följare kommer ej att godkännas för utbetalning". Detta villkor fanns ej vid våran beställning. Företaget medger att de har ändrat i villkoren "Du har helt rätt i att vi har förtydligat våra kampanjvilkor efter att du har köpt sängen". Dem skriver också "Det stämmer att du har följt dom instruktioner som låg på hemsidan vid ditt köp. Men också att du medvetet har frångått andemeningen som knappast kan missförstås". De vägrar nu att kreditera fakturan till följd av detta och jag undrar hur jag nu ska gå tillväga för att få dem att kreditera fakturan enligt de villkor som var gällande vid min beställning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din tvist med företaget rör hur avtalet som ingåtts er emellan ska tolkas. Din tolkning, om jag får lägga orden i munnen på dig lite grann, verkar vara att avtalet inte säger någonting om köpta följare och att du därmed uppfyllt kraven för att erhålla rabatten. Företagets invändning tycks vara att det är underförstått att erbjudande gäller "riktiga" följare, och att enbart köpta följare inte omfattas.

Det finns därmed två sätt att tolka avtalet, och frågan blir då vilken som är korrekt rent juridiskt. För det första måste vi slå fast vad avtalsinnehållet faktiskt är. Jag kan konstatera att avtalet inte nämner något om köpta följare, vilket bekräftas av företaget. Enligt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden ska avtalsvillkor som är oklara dessutom tolkas till konsumentens fördel. Med hänsyn till detta kan vi nog konstatera att du uppfyllt din del av avtalet enligt ordalydelsen.

Det finns dock vissa ytterligare regler inom avtalsrätten. En av dessa är den så kallade dolus-regeln, som innebär att avtalsinnehåll som du måste ha insett att din motpart ansåg föreligga vid ingången av avtalet anses utgöra faktiskt avtalsinnehåll. Företaget måste då visa att du förstod att köpta följare inte skulle omfattas av avtalet, vilket är svårt.

Om du anses ha uppfyllt avtalet, har du rätt att kräva att även företaget gör detsamma. Ett ytterligare undantag finns dock i 36 § avtalslagen. Enligt denna får avtal som är uppenbart oskäliga jämkas. Det innebär att om avtalet anses vara oskäligt till nackdel för företaget, kan avtalet jämkas, vilket betyder att det antingen upphör att gälla eller att ett villkor i avtalet justeras.

Det är på förhand svårt att säga hur en domstol skulle tolka avtalet, men generellt kan sägas att företag har svårare att hävda oskälighet än konsumenter. För att lyckas måste de antagligen visa att du känt till företagets uppfattning och medvetet kringgått detta. Behöver du ytterligare hjälp med att driva det här målet vidare, kan du kontakta våra jurister för vidare handläggning.

Lawline RådgivareRådgivare