FrågaPROCESSRÄTTDomstol03/02/2015

Ombud/rättegångskostnader

Hej!

Vi har obetalda fordringar på en kund som vi skickat vidare till KFM nu kommer det gå vidare som ett T mål i tingsrätten ca 85.000 sek. Kan vi representera oss själva eller måste vi ha ett juridiskt ombud? Vi är insatta och pålästa men vi har inte tidigare haft ett mål som överskrider 21.000 sek vad jag kan utläsa så kan vi bli ersättnings skyldiga för motpartens rättegångskostnader vid en ev förlust. Vad behöver vi tänka på extra?

Lawline svarar

Hej!

Ja, ni kan företräda er själva, se 11:1 RB. I 11:2 RB stadgas att även bolag "som kan förvärva rättigheter och ikläda sig skyldigheter" kan vara part i rättegång. Möjligheten finns att parts talan förs via ombud, se 12:1 RB. Detta är inget obligatorium utan endast en frivillig möjlighet. Fördelen att ha ett ombud som är juridiskt skolat är självklart att denne i regel är väl insatt i hur en rättegång fungerar rent procentuellt och dessutom vanligtvis kan de materiella reglerna som är relevanta i det ifrågavarande målet. Nackdelen är att det kostar, för ni istället talan själva är det endast er tid som tas i anspråk. Du har också rätt angående rättegångskostnaderna - huvudregeln, i enlighet med 18:1 RB, är att den tappande parten ska ersätta motparten för dennes rättegångskostnader.

Vad som är viktigt att tänka på är att ni håller er uppdaterade på tidsfrister för inlagor, läser motpartens inlagor noggrant och försöker bena ut vad de egentligen grundar sin talan på för att komma med så effektiva invändningar som möjligt och endast tar upp sådana saker som ni "måste". Ett tvistemål är dispositivt - med det menas enkelt uttryckt att det är parterna som disponerar över målet. Domstolen grundar sin dom endast på vad som kommer fram under processen.

Mattias VilhelmssonRådgivare